Pressmeddelande: "Do you know the knew shiftnyckel?"

"Excuse us, do you know what we in Sweden call a shiftnyckel?" - ny undersökning speglar svenskars teknik(o)kunskaper

Känner du till några banbrytande uppfinningar där svenska ingenjörer spelat en avgörande roll? Inte..? I så fall är du inte ensam – fyra av tio svenskar kan inte komma på en enda. Annars är skiftnyckeln, vid sidan av dynamiten, mest känd. Det visar en ny undersökning som Sveriges Ingenjörer låtit göra.

1 016 svenskar i åldrarna 16 år och uppåt har intervjuats av Synovate Temo på uppdrag av Sveriges Ingenjörer. I frågan om kända svenska uppfinningar vinner dynamiten (16 procent) strax före skiftnyckeln (15 procent), båda från 1800-talet.

– Det är lite märkligt att bara en handfull nämner moderna innovationer som datormusen, vår tids skiftnyckel som nästan alla greppar varje dag, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

Okunskapen om svenska landvinningar är förvånande stor. Totalt kan 42 procent inte uppge en enda svensk uppfinning eller nyskapande teknisk lösning. Bland de unga (16-29 år) är hela 61 procent ovetande.

– Undersökningen kan ses som en spegel av det minskade intresset för att läsa teknik. Under 2000-talet har antalet förstahandssökande till högre tekniska utbildningar minskat dramatiskt: med en tredjedel till civilingenjör och halvering till högskoleingenjör. Bristen på kvalificerad arbetskraft har redan börjat visat sig och om inget görs kommer det år 2020 att fattas 50 000 ingenjörer, säger Peter Larsson.

Nästan alla intervjuade (98 procent) tycker dock att det viktigt att vi satsar mer på teknisk kompetens och teknisk utveckling i Sverige.

– Här behövs en bred satsning i skolan – ja, redan i förskolan. Alla barn föds nyfikna på sin omgivning och hur saker fungerar, men intresset avtar om inte stimulansen vidmakthålls, säger Peter Larsson.

Undersökningen finns på www.sverigesingenjorer.se För mer information: Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen SACO. Se även www.sverigesingenjorer.se