Pressmeddelande: Årets Levipris till Linda Rose

Årets Levipris till Linda Rose

Sveriges Ingenjörer ger Levipriset 2009 till universitetslektor Linda Rose vid KTH. Hon får 50 000 kronor för sina insatser att höja kvaliteten och intresset för arbetsmiljöfrågorna inom ingenjörsutbildningarna.

Linda Rose har vid avdelningen för ergonomi vid Skolan för teknik och hälsa, KTH, gjort extraordinära insatser i utbildningen av blivande ingenjörer. Hon bedriver en arbetsmiljöutbildning av hög kvalitet och har mycket god förmåga att intressera studenterna för ämnet. Hon har också engagerat sig som redaktör och författare till den nya lärobok som nu införs i de tekniska utbildningarna i Sverige; "Arbete och teknik på människans villkor".

Linda Rose är just nu verksam vid Ryerson-universitetet i Toronto, Kanada där hon nås på tel +1 416 979 5000 anknytning 4513 eller hem +1 416 766 2632. Mobiltelefon i Sverige: 0733-85 06 89.

Fri bild medföljer detta mail.

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi. Det syftar till att stimulera och belöna utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet. Levipriset delas ut av Sveriges Ingenjörer och sponsras av bl a Volvo, SCA och AkzoNobel.

Prisutdelningen äger rum på torsdag 28 maj kl 13-16:30 i Ingenjörshuset i Stockholm. Prisutdelare är Arbetsmarknadsutskottets ordförande Hillevi Engström. Då håller även Lennart Levi och den amerikanska stressforskaren Christina Maslach föreläsningar. Fullständigt program på http://www.sverigesingenjorer.se/NR/rdonlyres/3B8C41E0-D2AC-4C9C-B91C- 0DED7E6D27B9/0/program09.pdf.

För mer information: Magnus Skagerfält, Levipriskommittén, 08-613 80 28 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman år 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se