Pressmeddelande: Bättre mattelärare bot mot avhopp

Bättre mattelärare bot mot avhopp - Sveriges Ingenjörer förespråkar ny utbildningspolitik

Allt fler studenter hoppar av sina ingenjörsutbildningar på grund av för dåliga förkunskaper. Inför därför särskilda teknikprofilklasser redan i grundskolan, föreslår Sveriges Ingenjörer som på tisdagen antog ett nytt utbildningspolitiskt program.

I höstas var det 30 procent färre studenter som började på högskolornas ingenjörsprogram jämfört med 2001. Antalet sökande till civilingenjörsutbildning minskade från 12 000 till 9 000, visar statistik från Högskoleverket.

– Det har också visat sig att bara hälften av dem som börjar en ingenjörsutbildning tar ut examen. Det är inte bara ett hot mot tillväxten, det är också ett svek mot våra unga, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

En bidragande orsak till att allt färre sökt sig till högskolornas ingenjörsprogram är att de unga inte först fått tillräckliga kunskaper i matematik och naturvetenskap.
Allt färre känner sig rustade att börja en ingenjörsutbildning, menar Peter Larsson.
– Vi måste ha rätt utbildade lärare och fler ingenjörer som undervisar i skolan för att vända det här, framhåller han.

I det nya utbildningspolitiska programmet, som antogs av Sveriges Ingenjörers fullmäktige på tisdagen, föreslås därför bland annat:

? Inför teknikprofilklasser i grundskolan ? Bättre utbildade lärare i matematik och naturvetenskap ? Fler undervisande ingenjörer i skolan – Kvaliteten på skolundervisningen i matematik och naturvetenskap har kommit på undantag under lång tid i Sverige. Undervisningen måste ge de kunskaper som krävs för en ingenjörsutbildning, säger Peter Larsson.

För mer information: Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 115 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se