Pressmeddelande: Chalmersprofessor får Levipriset

Chalmersprofessor får pris - tekniktänk på människans villkor

Sveriges Ingenjörer ger Levipriset 2010 till Anna-Lisa Osvalder vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Hon får 50 000 kronor för sina insatser att höja kvaliteten och intresset för arbetsmiljöfrågorna inom ingenjörsutbildningarna.

– Ingenjörer måste lära sig att tänka på att användaren är en människa, säger Anna-Lisa Osvalder. Om tekniken utformas utifrån användarens fysiska och mentala förutsättningar så sjunker stressnivån, och då stiger i stället både effektiviteten och säkerheten.

Anna-Lisa Osvalder har gjort sig känd som en skicklig, uppfinningsrik och populär lärare i ergonomi för produktutveckling och arbetsvetenskap. Hon har också engagerat sig som redaktör och författare till den nya lärobok som införs i de tekniska utbildningarna i Sverige; "Arbete och teknik på människans villkor". Nu är hon biträdande professor vid avdelningen för Design and Human Factors och leder en forskargrupp med fokus på människa-maskinsystem.

Anna-Lisa Osvalder nås på tel 031-772 36 43. Fri bild medföljer detta mail (Foto: Jan-Olof Yxell/Chalmers).

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi. Det syftar till att stimulera och belöna utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet. Levipriset delas ut av Sveriges Ingenjörer och sponsras av bl a Volvo, SCA och AkzoNobel.

Prisutdelningen äger rum vid seminariet "Vad gör arbetslivet med människors hälsa?" torsdagen 23 september kl 13-16:30 i Ingenjörshuset i Stockholm. Då föreläser också professor Cary Cooper, Storbritanniens ledare forskare i psykologi och hälsa inom organisationer, och docent Göran Kecklund, stressforskare vid Stressforskningsinstitutet. Se seminarieprogrammet på http://www.sverigesingenjorer.se/kalendarium/Sidor/leviprisseminariet_2010.aspx

För mer information: Magnus Skagerfält, Levipriskommittén, 08-613 80 28 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman år 2007. Det är med sina 125 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se