Pressmeddelande: Exjobb i Göteborg och Linköping prisas av Sveriges Ingenjörer

Exjobb i Göteborg och Linköping prisas av Sveriges Ingenjörer

Två unga ingenjörer från Chalmers i Göteborg och Linköpings tekniska högskola är vinnarna när Sveriges Ingenjörer delar ut sammanlagt 50 000 kronor för utomordentliga examensarbeten.

Lilla Polhemspriset på 25 000 kronor för bästa examensarbete av civilingenjörer tilldelas Martin Denstedt för sitt "Optimizing of Hat feed using Genetic Algorithms" vid Chalmers, Institutionen för signaler och system, i samarbete med Comhat AB (numera Arkivator AB). Han har optimerat matningsdon som matar ut och tar emot elektromagnetisk strålning i en parabolisk antenn, till exempel för mikrovågslänkar. Det har rönt stort intresse i satellit- och telekomindustri.
Martin Denstedt är född 1980 i Göteborg och uppväxt på Gotland. Han bor nu i Norge där han arbetar med radio- och mikrovågssystem på företaget Norbit AS och nås på tel +47 73 982 561.

Wimanska priset på 25 000 kronor för bästa examensarbete av högskoleingenjörer tilldelas Jenny Carlsson för "Analys och åtgärdsförslag för ledtidsreducering vid fönstertillverkning" vid Linköpings tekniska högskola, Institutionen för konstruktions- och produktionsteknik, i samarbete med Elitfönster AB. Hon har visat hur man kan få ned den totala tillverkningstiden, från kundens beställning till leverans av färdigt fönster, från drygt fem veckor ända ner till ett par dagar.
Jenny Carlsson är född 1980 i Vetlanda, där hon nu också arbetar som produktutvecklare på Elitfönster AB. Hon nås på tel 070-541 91 74.

Både Lilla Polhemspriset och Wimanska priset delas ut på Ingenjörsdagen, tisdagen den 24 april i Stockholm, som har temat "Ingenjör – entreprenör – tillväxt".

Bilder på pristagarna finns på www.sverigesingenjorer.se

För mer information: Ludvig Larsson, sekreterare Lilla Polhemspriskommittén, 070-206 72 38 Olle Dahlberg, sekreterare Wimanska priskommittén, 08-613 81 09 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08,

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen SACO. Se även www.sverigesingenjorer.se