Pressmeddelande: Konfliktvarsel på Posten

Konfliktvarsel på Posten

De fyra akademikerförbunden Civilekonomerna, Jusek, SRAT och Sveriges Ingenjörer har varslat om blockad och arbetsnedläggelse inom branschområdet Almega Kommunikation.

Konflikten träder i kraft onsdagen den 14 november klockan 16.40 och omfattar cirka 1 400 akademiker inom Postenkoncernen, den dominerande arbetsgivaren inom branschområdet. Det innebär bland annat övertidsblockad för samtliga och att ett hundratal tekniker, trafikledare och it-personal lägger ned arbetet helt på orter som Solna, Göteborg, Alingsås och Malmö.

– Förhandlingarna i årets avtalsrörelse har brutit samman. Almega har kallsinnigt avvisat såväl vårt avtalsförslag som vårt förslag om frivillig medling. Vi ser ingen annan möjlighet än att sätta hårt mot hårt, säger Orvar Turegård, branschansvarig ombudsman på Sveriges Ingenjörer och den som leder akademikernas förhandlingar med Almega Kommunikation.

Inom branschområdet har under två avtalsperioder funnits ett avtal som bygger på lokal lönebildning utan något angivet procenttal. Lönen ska spegla individernas kompetens, utveckling och bidrag till verksamheten

– Lönebildningsprocessen har inte tillämpats enligt avtalets intentioner, framförallt inte inom Postenkoncernen där 95 procent av våra medlemmar i branschen arbetar. De har haft en klart sämre löneutveckling än i övriga delar av den privata sektorn. Nu kräver vi minst 10,2 procents löneökningar under tre år, säger Orvar Turegård.

I akademikernas yrkanden ingår därför krav på tydliga skrivningar om hur lönebildningsprocessen ska fungera, i kombination med procentsatser för respektive avtalsår.

Förhandlingarna med Almega Kommunikation har pågått sedan i somras. Det gamla avtalet löpte ut 30 september utan att parterna kommit överens om ett nytt. Då arbetsgivarna även avvisat frivillig medling ser sig akademikerförbunden nu nödsakade att varsla om konflikt. Civilekonomerna, Jusek, SRAT och Sveriges Ingenjörer har i dag överlämnat sitt varsel till Almega och informerat Medlingsinstitutet om de planerade konfliktåtgärderna.

För mer information: Orvar Turegård, ombudsman Sveriges Ingenjörer, 070-541 06 13 Lasse Årling, pressekreterare Sveriges Ingenjörer, 070-329 80 08

2 (1)

Se även de fyra förbundens hemsidor: www.civilekonomerna,se www.jusek.se www.srat.se www.sverigesingenjorer.se