Pressmeddelande: Kvinnlig pionjär får Polhemspriset för gröna knappen på mobilen

Kvinnlig pionjär får Polhemspriset för "gröna knappen" på mobilen

Ingenjören Laila Ohlgren skapade världsstandarden för hur miljarder människor ringer med mobiltelefonen – en liten knapp med grön lur. Hon får som första kvinna Polhemspriset, Sveriges Ingenjörers anrika utmärkelse, vars prissumma i år höjts till 250 000 kronor.

Det var den soliga pingsthelgen 1979 som Laila Ohlgren testade sin idé. Hon var den första kvinnliga ingenjören som jobbade med utvecklingen av NMT, Nordic Mobile Telephony, på Televerket i Farsta och hade några veckor på sig att lösa problemet med uppringning. Det gamla sättet – att lyfta luren och sedan slå numret – tog för lång tid och fungerade inte.

Men det sitter ju en liten mikroprocessor i varje mobiltelefon, tänkte hon, och man kanske kunde låta den göra jobbet? Slå numret först, som lagras i telefonens dator, och sedan skicka iväg hela sifferpaketet på en gång när man trycker på knappen för telefonlur. Alltså tvärtemot det gamla sättet.

– Jag ringde min chef och bad honom vara med och testa. Vi åkte runt hela helgen i ett folktomt Stockholm och gjorde över tusen uppringningar. Och det fungerade!

Laila Ohlgrens enkla och geniala lösning har blivit världsstandard och nyttjas nu av ca fyra miljarder mobilanvändare. Den har dessutom spridit sig till andra telefoner med minnesfunktion, t ex trådlösa telefoner i hemmen.

Snabbfakta Laila Ohlgren Aktuell: Får Polhemspriset 2009 av Sveriges Ingenjörer för sin lösning av uppringningen för mobiltelefoni Född: 1937 på Kungsholmen i Stockholm Utvecklingsingenjör: 1956-2005 vid Televerket/Telia där hon även jobbade med TV-utbyggnaden och mobila tjänster i vården.
Bor: Tyresö utanför Stockholm Familj: Maken Bo, sångare, och sönerna Magnus och Håkan, båda ingenjörer Oanad talang: "Nu när jag är pensionär hinner jag måla också – hus, alltså!" Mobiltelefon: 070-588 40 17

Fri bild på Laila Ohlgren bifogas detta epostutskick (foto: Anna Simonsson). Kan även laddas ner från www.sverigesingenjorer.se

Snabbfakta Polhemspriset: Instiftades 1876 till minne av Sveriges store uppfinnare Christopher Polhem (1661-1751). Delas ut av Sveriges Ingenjörer vartannat år för att uppmuntra och belöna viktiga tekniska rön och framsteg inom svensk industri och byggnadskonst. Bland tidigare pristagare märks Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet, Håkan Lans för GPS och den sedermera Nobelpristagaren Hannes Alfvén. Se även www.sverigesingenjorer.se

Årets Polhemspris delas ut i samband med Teknikdagarna som Sveriges Ingenjörer arrangerar 6-8 maj i Stockholm, se www.teknikdagarna.se . Prisceremonin äger rum torsdag 7 maj kl 19-21 i Polhemssalen, Ingenjörshuset på Malmskillnadsgatan 46.

För mer information: Laila Ohlgren, årets Polhemspristagare, 070-588 40 17 Johan Sittenfeld, Polhemspriskommitténs sekreterare, 08-613 81 05 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman år 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se