Pressmeddelande: Naturvårdsverkare får Miljöpriset

Naturvårdsverkare får Miljöpriset

Sveriges Ingenjörers miljöpris på 50 000 kronor går i år till Claes Bernes, redaktör på Naturvårdsverket, för hans utmärkta och sakliga populärvetenskapliga författarskap i skilda miljöfrågor.

Claes Bernes är den drivande kraften och författaren bakom Naturvårdsverkets Monitor-serie med mer än 20 böcker om olika miljöfrågor som försurning, havsmiljön, miljögifter och klimatet. Han baserar sitt skrivande på forskningsrapporter och har en utmärkt förmåga att göra resultaten begripliga och intressanta för både allmänt intresserade och väl insatta.

Den senaste boken, "Bruk och missbruk av naturens resurser – en svensk miljöhistoria", skrev han 2009 med Lars J Lundgren. Förra året gav han också ut "Meteorologernas nya väderbok" tillsammans med tv-meteorologen Pär Holmgren. Nu skriver Bernes på en ny bok, om biologisk mångfald i Sverige.

Snabbfakta Claes Bernes Aktuell: får Miljöpriset 2010 av Sveriges Ingenjörer Född: 1952 i Växjö Bor i: Stockholm Bakgrund: fil dr i astronomi På Naturvårdsverket: sedan 1980 – "jag fick jobb här eftersom de behövde någon som kunde skriva populärvetenskapligt" Nås på: 073-721 67 77

Fri bild på Claes Bernes (foto: Naturvårdsverket) bifogas detta mail. Kan även laddas ner från www.sverigesingenjorer.se

Miljöpriset delas ut på Sveriges Ingenjörers miljödag, torsdag 28 oktober, som har temat "Drivkrafter för innovativ miljöteknik i europeiskt perspektiv". Se program: http://www.sverigesingenjorer.se/kalendarium/Sidor/miljodagen_2010.aspx

För mer information: Johan Sittenfeld, sekreterare Miljöpriskommittén, 08-613 81 05, 070-653 82 05 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08