Pressmeddelande: Norrbotten nära botten i ingenjörernas löneliga

Norrbotten nära botten i ingenjörernas löneliga

Årsinkomsten för en ingenjör i Norrbotten är 47 500 kronor mindre än riksgenomsnittet – därmed ligger länet bland de tre lägsta i landet. Det visar siffror från Sveriges Ingenjörer, som håller på att sammanställa en rapport om löneläget bland sina medlemmar.

– Tillgången på ingenjörer är avgörande för tillväxten och regioner med relativt lågt löneläge kan få svårt att stå sig i konkurrensen, säger Patrik Björnström, utredare på Sveriges Ingenjörer.

Jämfört med hela landet ligger ingenjörslönerna i Norrbottens län 9,9 procent under snittet. Bara Jämtlands län och Västerbottens län ligger lägre (11,2 respektive 10,4 procent under snittet). Stockholms län toppar listan på plus 8,1 procent. I jämförelsen har hänsyn tagits till olikheter i befattningsnivå, utbildningsnivå och antal yrkesverksamma år.

En månadslön enligt riksgenomsnittet på ca 40 000 kr motsvarar då i Norrbotten 35 040 kr och i Stockholm 43 200 kr.

Årsinkomsten i Norrbotten blir således 47 500 kr lägre än riksgenomsnittet och 85 900 kr lägre än i Stockholm.

Dessutom tittar Sveriges Ingenjörer på kostnaderna för konsumtion och boende. Med hjälp av uppgifter från SCB jämförs konsumtionsutrymmet (skillnaden mellan disponibel inkomst och boendeutgift) mellan länen i landet.

I Norrbotten är boendeutgiften relativt låg; 18 procent under riket och 31 procent under Stockholm. Men trots det blir även konsumtionsutrymmet mindre; det ligger sju procent under riket och 19 procent under Stockholm.

– I Norrbotten får man alltså, trots lägre boendekostnad, mindre kvar att handla för, säger Patrik Björnström.

För mer information: Patrik Björnström, utredare, 070-653 81 47 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 117 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se