Pressmeddelande: Nu kommer hjältarna

Nu kommer hjältarna!

Och vi talar om de riktiga hjältarna. Inga skenhjältar som alltför ofta präglar vår mediebild. Nej, vi talar om dem som faktiskt utvecklar samhället och förbättrar vår vardag dagligen. Nu som samlarkort. Och med glimten i ögat.

Välkommen till en värld med skarpa hjärnor, banbrytande idéer och innovationskraft – 30 svenska ingenjörer som är i full färd med att göra vardagen enklare och världen lite bättre. Möt hjältarna som brinner för att omvandla geniala idéer till användbara lösningar för mänskligheten.

– Ett par exempel är Östen Mäkitalo som gett oss mobiltelefonin och Håkan Lans som skapat satellitnavigeringssystemet. Och bland de nya unga ingenjörerna som redan skapat stordåd har vi Karin Järverud som uppfunnit en ny hjärtdefibrillator, säger projektledaren Patrik Nilsson på Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörer bildades vid årsskiftet. För att fira det och våra storslagna medlemmar ger vi nu Sveriges beslutsfattare och opinionsbildare några av landets bästa ingenjörer i form av samlarkort – Ingenjörshjältarna.

OBS! Smakprov på hur samlarbilderna ser ut finns i den bifogade pdf-filen.

För mer information: Patrik Nilsson, projektledare, 070-653 80 21, patrik.nilsson@sverigesingenjorer.se Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08, lars.arling@sverigesingenjorer.se

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se