Pressmeddelande: Ny miljöteknik får friska pengar

Ny miljöteknik får friska pengar

Forskning om framtidens vattenrening och examensarbete om grönare elhushållning är några projekt som får ekonomiskt stöd när Sveriges Ingenjörer delar ut årets miljöstipendier.

– Många miljöproblem kan lösas med ny teknik. Därför vill vi uppmuntra forskare och studenter med inriktning på miljöteknik och hållbar utveckling, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

Sex forskare och 26 studenter från Luleå till Lund får Sveriges Ingenjörers miljöstipendier på sammanlagt mer än 900 000 kronor. Nedan några:

Karin Jönsson, Lunds tekniska högskola, får 235 000 kr för forskning om ozonering – framtidens teknik för vattenrening? Peter Johansson, Luleå tekniska universitet, 95 000 kr för forskning om hållbar utveckling i leverantörskedjor. Ingrid Ericson Jogsten, Örebro universitet, 20 000 kr för forskning om perflourerade miljögifter via inomhusmiljön.

Hanna Risén & Emmily Sjölander, Högskolan i Skövde, får tillsammans 20 000 kr för sitt exjobb om röjning av personminor och klusterbomber i södra Libanon.
Karin Blindh Pedersen & Anneli Selvefors, Chalmers i Göteborg, tillsammans 20 000 kr för exjobbet Green Living – minskad elförbrukning i hemmet.
Jenny Carlsson & Elin Karlberg, Högskolan i Halmstad, tillsammans 10 000 kr för sitt exjobb om ökad miljö- och teknikförståelse för barn.
Ida Bodlund, KTH i Stockholm, 10 000 för sitt exjobb om naturlig vattenrening i Tanzania.

Hela miljöstipendielistan bifogas detta mail. Se även www.sverigesingenjorer.se

Miljöstipendierna, vars medel kommer från fondavsättningar i Banco Ideell Miljö, delas ut på Miljödagen som Sveriges Ingenjörer arrangerar i Stockholm på torsdag 29 oktober.

För mer information: Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52 Johan Sittenfeld, samordnare Miljödagen, 070-653 82 05 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman år 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se