Pressmeddelande: Nytt avtal för teknikkonsulter

Nytt avtal för teknikkonsulter

Sveriges Ingenjörer tecknade på torsdagen ett nytt, ettårigt avtal med Svenska Teknik & Designföretagen för drygt 7 000 teknikkonsulter.

Avtalet är ett lokalt lönebildningsavtal vilket innebär att arbetsgivarna och de lokala fackliga företrädarna i företagen ska komma överens om löneökningarna.

– Vi har haft avtal utan central siffra även 2010 som har gett bra resultat och nu fortsätter vi ett år till på den inslagna vägen, säger Sveriges Ingenjörers förhandlare Pia Bäckström.

Avtalet betonar vikten av att den lokala löneprocessen är genomarbetad och att den följs upp och utvärderas för att hela tiden förbättras. De enskilda löneökningarna diskuteras i det individuella lönesamtalet mellan medarbetare och lönesättande chef och ska baseras på individens prestation, kompetens och skicklighet.

– Det nya avtalet beskriver på ett tydligare sätt hur de lokala löneförhandlingarna går till vilket blir en förbättring jämfört med tidigare, säger Pia Bäckström.

Avtalet ger även rätt till föräldralön upp till fem månader samt all restid betald. Dessutom har parterna kommit överens om att utveckla en gemensam lönestatistik för att kunna följa upp löneutfallet på ett bra sätt.

Det nya avtalet gäller 1 april 2011 – 31 mars 2012 och berör drygt 7 000 medlemmar på företag som Sweco, ÅF, WSP, Ramböll och Semcon. Avtalsslutande motpart är Svenska Teknik & Designföretagen (STD) inom arbetsgivarorganisationen Almega.

För mer information: Pia Bäckström, förhandlare, 08-613 81 26, 070-604 35 12 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer. Det är med sina mer än 125 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se