Pressmeddelande: Öka lönespridningen

Ökad lönespridning ökar utveckling - Sveriges Ingenjörer förespråkar ny inkomstpolitik

Lämna den så kallade solidariska lönepolitiken, öka lönespridningen och öka skatteunderlaget – inte skattesatserna. Det är några punkter i det nya inkomstpolitiska program som Sveriges Ingenjörers fullmäktige fastställde på tisdagen.

– Lönedifferentiering i form av olika löner för olika arbeten och olika sektorer är en förutsättning för att nya verksamheter och branscher ska kunna utvecklas. Det gäller även en större lönespännvidd i form av större lönespridning inom samma bransch, säger förbundsordförande Ulf Bengtsson.

– Vid en internationell jämförelse är den ekonomiska avkastningen av att ha satsat på en högre akademisk utbildning mycket låg i Sverige. En lång och krävande utbildning måste löna sig, så även kompetensutveckling.

I det nya inkomstpolitiska programmet, som antogs av Sveriges Ingenjörers fullmäktige på tisdagen, föreslås därför bland annat:

? Sverige måste fullt ut lämna den tidigare så kallade solidariska lönepolitiken ? Lönespridningen måste öka och ge möjlighet till god löneutveckling ? Skattepolitiken bör inriktas mot att öka skatteunderlaget, inte skattesatserna ? Förhållanden mellan arbetsgivare och arbetstagare ska huvudsakligen regleras i avtal ? Kollektivavtalen och arbetsrätten måste innehålla klara och tydliga regler som starkt begränsar utrymmet för godtyckliga bedömningar från arbetsgivarens sida .

För mer information: Ulf Bengtsson, förbundsordförande, 070-555 75 79 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 117 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se