Pressmeddelande: Sex städer till semifinal i Teknik-SM

Nio lag går vidare i Teknik-SM: ett från vardera Umeå, Luleå och Linköping samt två från Lund, Göteborg respektive Stockholm. Det står klart efter onsdagskvällens kvaltävlingar med rekordmånga 175 lag på 21 tekniska högskolor och universitet runt om i landet.

Följande lag går vidare till semifinal, i Göteborg den 24 april: 1) Team 1, KTH (Ulf Lundström, Chen Xing och Björn Eklöf) 2) LITHe mer läskunniga, Linköpings tekniska högskola (Fredrik Svensson, Jonas Hådén och Benjamin Ingberg) 3) Bättre sent än aldrig, Lunds tekniska högskola (Josef Ekman, Andreas Jönsson, Nils Bengtsson) 4) 6122 Steamstream, Lunds tekniska högskola (Petter Lindholm, Simon Frennberg och Oskar Arnström), 5) Poissons fläck, Chalmers (Linus Hallberg, Hans Lämås och Anders Martinsson) 6) Spockatron, Umeå universitet (Eiliv Hägg, Linus Jundén och Erik Spaak) 7) Faktiskt, Chalmers (Alvar Palm, Joel Lindkvist och David Lundh) 8) Kvallag 1, KTH (Martin Andersson, Johan Stomberg och Fredrik Löf) 9) 12648430, Luleå tekniska universitet (Harald Hernnäs, Frida Nellros och Jonas Jonsson)

OBS! Lista med alla 175 kvallagens resultat finns på www.tekniksm.se

Efter semifinalen gör tre lag upp om segern i finalen, den 7 maj i Stockholm. Segrarna får en resa till Kina. Finalen blir en av flera aktiviteter under Teknikdagarna som Sveriges Ingenjörer anordnar 6-8 maj på Kulturhuset och Sergels Torg för att stimulera teknikintresset bland de unga.

Teknik-SM (Svenska Mästerskapet i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och är den enda tävlingen där landets blivande ingenjörer och naturvetare kan utmana varandra i framtida teknik. Den arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bl a Saab AB, Sandvik, St. Jude Medical, Akzo Nobel, Vinnova, IVA och CSC.

Mer information på www.tekniksm.se eller: Elisabeth Arbin, projektledare, 08-613 80 59, 076-145 94 45 elisabeth.arbin@sverigesingenjorer.se