Pressmeddelande: Stefan Edman får Miljöpriset 2007

Stefan Edman får Miljöpriset 2007 av Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörers miljöpris på 50 000 kronor går i år till författaren och miljödebattören Stefan Edman, som bland annat varit miljörådgivare åt Göran Persson och generalsekreterare i oljekommissionen.

– Stefan Edman är en ovanlig kombination av biolog och obotlig teknikoptimist, väl medveten om att tekniken ensam inte kan lösa miljö- och klimatproblemen. En entusiastisk pedagog med stort engagemang för folkbildning som beskriver svåra naturvetenskapliga samband på ett begripligt sätt och driver sina uppfattningar med ett stort kurage, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

Stefan Edman, född 1946 och bosatt i Ljungskile, är fil mag i biologi och kemi. Han har skrivit ett 25-tal böcker om natur och miljö, bland andra "Förundran" (2006), "Jorden har feber – kan vi hejda klimatförändringen?" (2003),"Solvarv" (1993) och "Världens chans" (1998). Han har varit lärare, ledamot i naturvetenskapliga forskningsrådet, miljörådgivare åt regeringen under Göran Persson och generalsekreterare i den statliga kommissionen mot oljeberoende. 2006 utsågs han till Årets kommunikatör i klimatfrågor.

Nu är Stefan Edman frilansande föreläsare och krönikör med flera projekt på gång, Till våren kommer han ut med "Matsmart" och en bok om klimatfrågan med biskop Martin Lönnebo.

Stefan Edman nås på telefon 0708-16 31 08.

För mer information: Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52 Johan Sittenfeld, sekreterare Miljöpriskommittén, 08-613 81 05 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 115 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se