PRESSMEDDELANDE: Sveriges Ingenjörer vs Big Brother 1-1.

Sveriges Ingenjörer vs Big Brother 1-1.

Förra året var det fler ungdomar som sökte till Big Brother än som sökte en teknisk utbildning. Nu slår Sveriges Ingenjörer tillbaka med ett välriktat slag i form av ett spännande och minst lika utmanande teknikkollo – som öppnar imorgon i Almedalen.

Under den senaste tioårsperioden har ansökningarna till tekniska högskoleutbildningar halverats och beräkningar visar att Sverige inom några år kommer att sakna 50 000 ingenjörer. Bristen kommer att synas i färre patent, färre företagsetableringar, sämre forskning och rent praktiskt i infrastrukturen.

Det är dagens barn som ska bli framtidens klimatforskare, rymdfarare och entreprenörer. Och de måste redan nu få chansen att upptäcka hur roligt det kan vara med teknik och naturkunskap. Samtidigt måste politiker och media bli varse om hur viktigt detta är för Sveriges framtid.

För att belysa problemet och berätta om möjligheterna ordnar Sveriges Ingenjörer den 10-12 juli ett teknikkollo i Visby för alla barn och unga från 4 år och uppåt. Där kommer man bland annat kunna bygga om en brödrost till en ubåt eller göra en flaskraket.

Mycket talar nu för att Meter och Kanal 5 lägger ner Big Brother. Kanske fick de förhandsinfo om teknikkollot och bestämmer sig för att kasta in handduken. Om det nu mot förmodan finns några Big Brother-deltagare i Visby så får de gärna komma förbi och mäta sina färdigheter mot kollots unga deltagare.

Sveriges Ingenjörers teknikkollo Tid: tisdag 10/7 – torsdag 12/7, kl 9-15 Plats: Björkanderska magasinets gård, Skeppsbron 24, Visby

Sveriges Ingenjörer kommer också att arrangera seminarier med beslutsfattare och politiker om problemet med det vikande teknikintresset på högskolorna. Sverige behöver fler ingenjörer – nu och i framtiden.

För mer information: Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52 Patrik Nilsson, presskontakt, 070-653 80 21

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen SACO. Se även www.sverigesingenjorer.se