Pressmeddelande: Teknikklasser redan i grundskolan

Teknikklasser redan i grundskolan - Sveriges Ingenjörer vill bota ingenjörsbristen

Inför särskilda teknikklasser redan i grundskolan. Det föreslår Sveriges Ingenjörer i en kommentar till Globaliseringsrådets nya rapport "Insatser för att öka intresset för ingenjörsyrket" (Ds 2008:10), som varnar för risken att Sverige får brist på ingenjörer.

– Ingenjörsbristen är redan nu ett faktum och måste åtgärdas snarast, annars kan läget bli mycket allvarligt. Det har visat sig att bara hälften av dem som börjar på en ingenjörsutbildning tar ut examen. Det är inte bara ett hot mot tillväxten, det är också ett svek mot våra unga, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

Den vanliga skolundervisningen måste ge de kunskaper som krävs för en ingenjörsutbildning, menar Sveriges Ingenjörer. I sitt nya utbildningspolitiska program föreslår därför förbundet bland annat: ? Bättre utbildade lärare i matematik och naturvetenskap ? Teknikprofilklasser redan i grundskolan ? Fler undervisande ingenjörer i grundskolan och på gymnasiet

– Vi välkomnar regeringens engagemang. Det kommer dock inte att räcka med en kampanj utan en kombination av åtaganden från svensk industri och hela utbildningsväsendet, säger Peter Larsson.

För mer information: Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 115 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se