Redan fullbokat på Teknikdagarna i maj

Det lär bli livat värre på Teknikdagarna 8-10 maj, som Sveriges Ingenjörer för femte året i följd arrangerar för Stockholms skolbarn och ungdomar. Både Teknikkollot på Sergels torg och Draksagorna i Kulturhuset är redan fullbokade.

– Det är naturligtvis jätteroligt att intresset blivit så stort. Samtidigt önskar vi att ännu fler barn kunde få vara med. Men trots att vi i år utökat antalet platser är det redan fullt på Teknikkollot. Även Draksagorna för de yngsta blev snabbt fullbokade, säger Lotta Ljungqvist, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

På Teknikkollot får 1 200 skolbarn i åldrarna 6-10 år uppfinna nya prylar av gammalt teknikskrot påhejade av ingenjörsstudenter och på Draksagorna får ett par hundra förskolebarn göra rykande kemiexperiment under överinseende av den eldsprutande draken Berta.

– Barn är ju påhittiga och har ett naturligt intresse för teknik. Det vill vi uppmuntra och visa på vad mycket kul man göra, säger Lotta Ljungqvist.

Teknikdagarna 8-10 maj bjuder också på Mattecentrums räknestuga för gymnasieelever inför nationella provet, final i Teknik-SM för studenter och seminarier för vuxna.

Bakom Teknikdagarna, som första gången arrangerades 2008, står bland andra Sveriges Ingenjörer, Sandvik, Saab AB och Plast- & Kemiföretagen.

Läs mer om Teknikdagarna på teknikdagarna.se och på Facebook

Lotta Ljungqvist, projektledare, 072-521 10 87

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.