Små, små steg mot ljusare tider

Från Lutherskt exportunder till bekväm livsnjutare? Hushållen fortsätter att konsumera Sverige ur krisen medan Europas dystra förutsättningar präglar industrin. Färre anser att den ekonomiska situationen är god på företagen – men varselvågen har brutits och fler tror att företagens ekonomi förbättras det närmaste halvåret.
Det framgår av Sveriges Ingenjörers nya konjunkturrapport, som bland annat innehåller enkätsvar från förtroendevalda på 400 företag.

För inhemsk del förväntar sig Sveriges Ingenjörer marginellt ökad tillväxt på drygt 1 procent för 2013 och på 2,5 procent för 2014.

– Löntagarna fortsätter att vara motor tack vare ökad disponibel inkomst, låga räntor och acceptabla framtidsutsikter, säger Alexander Gusterman, förbundsekonom på Sveriges Ingenjörer.

Den pressade tillvaron för svensk industri ser ut att fortsätta. Europa, som tar emot 70 procent av svensk export, har en fortsatt mager efterfrågan vilket präglar svenska företag. Sommarens förväntade ljusning i USA har realiserats. Kina tycks hantera sina utmaningar, men tillväxten bland övriga BRIC-länder har avtagit.

– Vi ser en försiktig ljusning för världen under 2014 – men endast med små, små steg, säger Alexander Gusterman.

De främsta riskerna för korrektheten i bedömningarna förblir ett politiskt misslyckande kring det amerikanska skuldtaket och det utmanande läget för flera utvecklingsländer.

– Vad gäller Sveriges framtida ekonomiska förutsättningar ser vi viss risk för dåligt avvägda initiativ för att hantera hushållens skuldsättning. Dessutom oroar vi oss för ett strukturellt skifte mot inhemsk konsumtion snarare än mot framtida exportframgångar, säger Alexander Gusterman.

Konjunkturrapporten bifogas som pdf.

För mer information:
Alexander Gusterman, förbundsekonom, 072-585 53 04
Anna Sandgren, statistiker, 070-639 33 60
Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

Det är med sina 137 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.