Smarta rullstolsutvecklare prisas

Två unga och innovativa ingenjörer från Borås och Skövde får Lilla Polhemspriset på 50 000 kronor, som Sveriges Ingenjörer delar ut för bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen.

Christian Bremer och Erik Ohlson har konstruerat en ny rullstol, Walter, för människor i utvecklingsländer. Den har anpassats för de växande semi-urbana områdena, där den basala infrastrukturen ofta är eftersatt och asfalterade vägar delvis saknas. Med fokus på att göra rullstolsanvändare självständiga möjliggör den innovativa designen att de kan delta mer aktivt i samhälle och näringsliv.

Deras examensarbete ”Alter the Wheelchair: Development of a Rigid Frame Wheelchair for Developing Countries” är utfört vid Institutionen för produkt- och produktionsutveckling vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Rullstolsprototypen har utvecklats i samarbete med Whirlwind Wheelchair International i San Francisco för att sedan testats ute i fält tillsammans med det icke vinstdrivande företaget UCP Wheels for Humanity i Yogyakarta, Indonesien.

”Christian Bremer och Erik Ohlson har genomfört ett utmärkt examensarbete med fokus på ökad tillgänglighet för en angelägen användargrupp”, säger Sveriges Ingenjörers priskommitté och fortsätter: ”De väger in aspekter som pris, tillgång till reservdelar och att rullstolen behöver vara lätt att reparera, tillsammans med tekniska aspekter som tålighet, komfort, mobilitet och låg vikt.”

Christian Bremer, 27 år och från Borås, är nu produktutvecklare vid avdelningen för personliga hygienprodukter på SCA Hygiene Products AB i Göteborg.
Erik Ohlson, 26 år och från Skövde, är nu doktorand på Design & Human Factors vid Institutionen för produkt- och produktionsutveckling på Chalmers.

Fria bilder på pristagarna och deras prisade rullstol bifogas.

Lilla Polhemspriset delas ut vid Polhemsfesten i Kista Science Center den 18 november, då Sveriges Ingenjörer även delar ut det stora Polhemspriset 2014.

För mer information:
Christian Bremer, 073-753 55 71 och bremerchr@gmail.com
Erik Ohlson, 070-548 82 88 och erik.ohlson@chalmers.se
Lisa Bondesson, sekreterare Lilla Polhemspriskommittén, 070-653 81 48 och lisa.bondesson@sverigesingenjorer.se
Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08 och lars.arling@sverigesingenjorer.se

Det är med sina 139 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.