Sveriges Ingenjörer avvisar Opos avtalsförslag

Sveriges Ingenjörer sade på fredagen nej till de opartiska ordförandenas (Opo) första hemställan för industrin.

– Förslaget är oacceptabelt. Framför allt är löneökningsnivån för låg, i genomsnitt 2 procent per år, säger Ulf Bengtsson, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer. Dessutom har vi synpunkter på avtalsperiodens längd, 22 månader. Hitintills ser vi inga skäl till att teckna avtal som överstiger ett år.

Utöver löneökningar kräver Sveriges Ingenjörer bland annat förbättringar i den lokala löneprocessen, förbättrade restidsregler och förlängd föräldralön.

Opos första avtalsförslag lämnades i onsdags och har sedan diskuterats och enhälligt avvisats av Sveriges Ingenjörer förhandlingsdelegationer.

– Vi förutsätter att Opo kommer tillbaka med ett avsevärt förbättrat förslag, säger Ulf Bengtsson.

Även de fyra andra fackförbunden inom industrin (Unionen, IF Metall, Livs och GS) avvisar Opos avtalsförslag.

Sveriges Ingenjörer har ca 45 000 medlemmar inom industrin. Avtalsslutande parter är bl a Teknikarbetsgivarna, Stål- och Metallförbundet (SMF), Gruvornas Arbetsgivareförbund (GAF), Industri- och Kemigruppen (IoK), Skogsindustrierna och Livsmedelsföretagen.

Ulf Bengtsson, förbundsordförande, 070-555 75 79

Camilla Frankelius, förhandlingschef industrin, 070-328 15 49

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.