Sveriges Ingenjörer begär tvisteförhandling om avskedandet av Maria Ågren

Sveriges Ingenjörer begär idag tvisteförhandling med arbetsgivarsidan avseende avskedandet av Maria Ågren från Regeringskansliet.

Syftet är att behandla avskedandets giltighet, med utgångspunkt ifrån beslutet i Statens ansvarsnämnd 28/9.

- Ett avskedande är ett mycket ingripande beslut som måste vila på solid rättslig grund. Vår uppfattning är att det saknas rättsliga förutsättningar att avskeda Maria Ågren, säger Karin Lundin, ansvarig förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer.

Fallet är unikt och rättsläget till viss del oklart. Av Statens ansvarsnämndens beslut framgår dessutom att frågan varit svårbedömd.

En förhandlingsframställan har den 11 oktober skickats till Regeringskansliet och Arbetsgivarverket. Parterna kommer att träffas för förhandling inom uppskattningsvis 2-3 veckor.

- Nu inväntar vi förhandlingen där vi kommer att lägga fram vår argumentation, säger Karin Lundin.

Om tvisteförhandlingen
Maria Ågren är medlem i Sveriges Ingenjörer, som är part i det statliga Huvudavtalet. Enligt Huvudavtalets förhandlingsordning kan frågan om giltigheten av ett avskedande behandlas i en tvisteförhandling mellan förbundet och arbetsgivaren. Förhandlingen syftar till att utreda parternas respektive ståndpunkter i tvisten och försöka hitta en möjlig lösning. Om så inte sker, har förbundet och Maria Ågren efter avslutad tvisteförhandling två veckor på sig att väcka eventuell talan om ogiltigförklaring av avskedandet i Arbetsdomstolen.

Pressekreterare Alexander Orlinge
alexander.orlinge@sverigesingenjorer.se / 070-962 47 33

Det är med sina 145 500 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.