Sveriges Ingenjörer kräver uttalad forskningsstrategi

Nedläggningen i Södertälje sätter än en gång fokus på vikten av en svensk forsknings- och näringspolitik som främjar att de forskningsintensiva exportindustrierna fortsätter finnas i landet och helst växer. Det måste dessutom vara attraktivt för utländska företag att etablera sig här.

– Nedläggningar som denna kommer inte som en blixt från klar himmel utan är en utveckling som borde ha kunnat förutses. Åtgärder för hur man ska hantera situationen borde därför rimligen redan finnas, säger Peter Larsson, samhällspolitisk chef för Sveriges Ingenjörer.

Ett besked om AstraZenecas avsikter med forskningen i Sverige gavs redan i samband med neddragningarna inom företagets verksamhet i Lund. Farhågorna om en total avveckling får nu ytterligare bränsle.

När Pharmacia lade ner sin verksamhet i Uppsala föddes snabbt många företag och kompetens behölls i regionen. Betydligt dystrare ser det ut nu då AstraZeneca har fungerat som draglok för hela life science-sektorn i Sverige.

– Det vore naivt att tro att tusentalet friställda forskare kan sugas upp i befintliga verksamheter utan att hela branschen påverkas. Vi efterlyser därför att regeringen lägger korten på bordet och redogör för sina strategier för att öka Sveriges attraktionskraft på forskningsintensiva företag, säger Peter Larsson.

Mer information: Peter Larsson, samhällspolitisk chef för Sveriges Ingenjörer, Peter.Larsson@sverigesingenjorer.se
Telefon: 08-6138090, Mobil 0703-390252

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.