Sveriges Ingenjörer säger nej till Opos slutbud

Sveriges Ingenjörer sade på onsdagen nej till de opartiska ordförandenas (Opo) slutliga hemställan för industrin.

– Ett avtal på den förslagna nivån skulle ta bort industrins normerande roll för den svenska lönebildningen – det så kallade märket kommer inte att få en lönenormerande verkan. Det vore allvarligt. Men framför allt vill vi ha förbättringar i den lokala löneprocessen. Därför säger vi nej, säger Ulf Bengtsson, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Opos slutliga hemställan lämnades i tisdags och innehöll ett lönepåslag på 2,6 procent under 13 månader. Räknat på årsbasis innebär det 2,4 procent.

Opo-budet har sedan granskats, diskuterats och avvisats av Sveriges Ingenjörers förhandlingsdelegationer.

Sveriges Ingenjörers bedömningar, som är gemensamma med övriga fackförbund som omfattas av Industriavtalet, är att svensk industri och ekonomi klarar högre löneökningar. De anställda ska ha sin del av de värden de skapar. Högre löneökningar än de nu föreslagna är också väl förenliga med rådande inflationsmål och en fortsatt stark konkurrenskraft.

Sveriges Ingenjörer har ca 45 000 medlemmar inom industrin. Avtalsslutande parter är bl a Teknikarbetsgivarna, Stål- och Metallförbundet (SMF), Gruvornas Arbetsgivareförbund (GAF), Industri- och Kemigruppen (IoK), Skogsindustrierna och Livsmedelsföretagen.

Även de fyra andra fackförbunden inom industrin (Unionen, IF Metall, Livs och GS) säger nej till Opos slutbud.

Ulf Bengtsson, förbundsordförande, 070-555 75 79

Camilla Frankelius, förhandlingschef industrin, 070-328 15 49

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.