Teknik-SM startar med lokala kval från Luleå i norr till Malmö i söder

Vilka är Sveriges smartaste studenter och vinner en resa till Indien? I morgon kväll, onsdag 18 april, går startskottet för årets Teknik-SM. Mer än 450 studenter från universitet och högskolor över hela landet har anmält sig till de lokala kvaltävlingarna i framtida teknik. Finalen avgörs i maj. Förra året vann Luleå för första gången.

Teknik-SM (Svenska Mästerskapen i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och är den enda tävlingen där landets blivande ingenjörer och naturvetare kan utmana varandra i framtida teknik. Den arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Sandvik, Saab AB och Academic Work.

– Nytt för i år är att det segrande laget i finalen vinner en studieresa till Indien, säger projektledaren Lotta Ljungqvist på Sveriges Ingenjörer.

Onsdagens kvaltävlingar är webbaserade och äger rum i datasalar på 16 högskolor och universitet. Klockan 18-21 tävlar sammanlagt 153 lag, med max tre deltagare i varje. En kvart efter att kvalen är klara får lagen de preliminära resultaten.

– De som får högsta poängen på varje lärosäte har chansen att vinna varsitt presentkort värt 1 000 kronor, säger Lotta Ljungqvist.

Kvaltävlingarna sker onsdag 18 april kl 18-21 på följande orter:
Borlänge, Eskilstuna, Gävle, Göteborg (Chalmers), Halmstad, Karlstad, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Skövde, Stockholm (KTH), Umeå, Uppsala, Växjö och Örebro.

OBS! Lista med tävlingslokaler och lokala kontaktpersoner bifogas detta mail!

Åtta lag går vidare till semifinal den 9 maj i Stockholm. Dagen därpå, 10 maj, gör de tre kvarvarande topplagen upp om segern i finalen, som blir en blandning av teoretiska och praktiska moment inför publik. Förstapriset är en resa till Indien.

Finalen blir en av flera aktiviteter under Teknikdagarna som Sveriges Ingenjörer anordnar 8-10 maj i Stockholm för att främja ungas teknikintresse.

Mer information om Teknik-SM på www.tekniksm.se eller:

Lotta Ljungqvist, projektledare, 08-613 81 50, 072-521 10 87
lotta.ljungqvist@sverigesingenjorer.se

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.