Teknik-SM startar med lokala kval från Luleå till Lund

Vilka är Sveriges smartaste studenter och vinner en resa till Tanzania? I morgon kväll, onsdag 16 oktober, går startskottet för årets Teknik-SM. Mer än 400 studenter från 15 universitet och högskolor över hela landet har anmält sig till de lokala kvaltävlingarna. Finalen avgörs i november.

Teknik-SM (Svenska Mästerskapen i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och är den enda tävlingen där landets studenter kan utmana varandra i framtida teknik. Den arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Ingenjörer utan gränser. Förra året vann Chalmers.

– Nytt för i år är att det segrande laget i finalen vinner en resa till Tanzania där det får testa sina teoretiska kunskaper i praktiken, säger projektledaren Lisa Bondesson på Sveriges Ingenjörer.

Onsdagens kvaltävlingar är webbaserade och äger rum i datasalar på 15 högskolor och universitet. Klockan 18-21 tävlar sammanlagt 148 lag, med max tre deltagare i varje. En kvart efter att kvalen är klara får lagen de preliminära resultaten via webbsändning på facebook. Dessa kommer även upp på tekniksm.se.

Kvaltävlingarna sker onsdag 16 oktober kl 18-21 på följande orter:
Borlänge, Borås, Göteborg (Chalmers), Halmstad, Jönköping, Karlstad, Linköping, Luleå, Lund, Skövde, Stockholm (KTH), Trollhättan, Umeå, Uppsala, och Västerås.

OBS! Lista med tävlingslokaler och lokala kontaktpersoner bifogas detta mail!

.

Åtta lag går vidare till semifinal 16-17 november i Stockholm där de får jobba med problem av både teoretisk och praktisk natur. En av uppgifterna blir att ta fram ett förslag på lösning av ett verkligt problem i ett av Ingenjörer utan gränsers projekt i Tanzania.

I finalen 17-18 november gör de tre kvarvarande topplagen upp om segern. Förstapriset är en vandringspokal och en resa till Tanzania, där vinnarlaget får jobba med den bästa lösningen tillsammans med Ingenjörer utan gränser.

Teknik-SM arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Ingenjörer utan gränser, Womenengineer, IVA och Ny Teknik.

.

Mer information på tekniksm.se och sverigesingenjorer.se eller:
Lisa Bondesson, projektledare, 070-653 81 48 lisa.bondesson@sverigesingenjorer.se

Det är med sina 137 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.