Twitter-analys och ung betong ger unga ingenjörer exjobbspriser

Tre unga ingenjörer från Arvidsjaur/Umeå/Chicago respektive Jakobsberg/Haninge och Teheran/Sala/Haninge är vinnarna när Sveriges Ingenjörer belönar utomordentliga examensarbeten.

Lilla Polhemspriset på 25 000 kronor för bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen tilldelas Mattias Lidman för ”Social media as a Leading Indicator of Markets and Predictor of Voting Patterns” vid datavetenskapliga institutionen vid Umeå universitet. Han har bland annat analyserat hur informationsflödet ur sociala medier, i första hand Twitter, kan användas för att förutse marknadstrender och utfall av omröstningar.

Mattias Lidman är född 1983 i Arvidsjaur. Han bor nu i Chicago och arbetar på The University of Chicago som programmerare för Globus Online, en molntjänst för forskargrupper. Han nås på telefon +1 312 927 2076, efter kl 15 svensk tid.

Wimanska priset på 25 000 kronor för bästa examensarbete på högskoleingenjörs- och teknologie kandidatutbildningen tilldelas Sara Tilfors och Nessa Arya för ”Temperatursprickor i ung betong” från Skolan för Arkitektur och Samhällsbyggnadvid institutionen för byggvetenskap vid KTH Haninge, i samarbete med Ramböll Sverige och Skanska Teknik. De har bland annat utvecklat en dimensioneringsmetod för kylsystem som hindrar att betongen spricker vid härdningen.

Sara Tilfors är född 1987 i Jakobsberg, bor nu i Brandbergen och arbetar på Sören Lundgren Byggkonsult AB som byggkonstruktör. Hon nås på telefon 073-946 81 86.

Nessa Arya är född 1988 i Teheran, gick gymnasiet i Sala, bor nu i Handen och arbetar på Bjerking AB som byggkonstruktör. Hon nås på telefon 070-651 14 24.

Bilder på pristagarna bifogas.

Både Lilla Polhemspriset och Wimanska priset delas ut den 19 november vid Sveriges Ingenjörers fullmäktigemöte på Djurö.

För mer information:

Patrik Björnström, sekreterare Lilla Polhemspriskommittén, 070-653 81 47

Olle Dahlberg, sekreterare Wimanska priskommittén, 08-613 81 09

Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

Det är med sina mer än 135 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.