Välkommen satsning på biomedicinsk forskning, men...

Sveriges Ingenjörer och Naturvetarna välkomnar satsningen på biomedicinsk forskning, som regeringen presenterade på tisdagen.

– Detta visar att regeringen har förstått värdet av den kompetens som finns inom svensk biomedicinsk forskning.

Genom det nationella forskningsinstitutet Sweden Science For Life Laboratory (SciLifeLab) ska fortsatta förutsättningar skapas för att det i Sverige ska kunna ske biomedicinsk forskning i världsklass.

– Det är glädjande att Wallenbergstiftelsen och AstraZeneca satsar på projektet. Vi hoppas att detta komma att bidra till att Sverige återigen kan placeras i topp bland världens forskningsländer, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

– Satsningen löser dock inte det tomrum som nedläggningen av AstraZeneca lämnar efter sig. Nedmonteringen av anläggningen närmar sig med stormsteg. För att kunna tillvarata nyckelfunktioner och för att nya verksamheter ska kunna uppstå krävs en samordning av en rad olika intressenter. Sådana initiativ från regeringen väntar vi med spänning på, säger Frida Lawenius, samhällspolitisk chef på Naturvetarna.

Peter Larsson, samhällspolitisk direktör Sveriges Ingenjörer, 070-339 02 52

Frida Lawenius, samhällspolitisk chef Naturvetarna, 0733-66 24 20

Lasse Årling, pressekreterare Sveriges Ingenjörer, 070-329 80 08

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.