Välkommen till Idélandet Sverige i Södertälje

På torsdag ska regionala beslutsfattare diskutera de nya lösningar som 23 ingenjörer från olika företag i Södertälje utvecklat. Lösningarna knyter an till verkliga utmaningar i Södertälje kommun. Samhällsproblem som traditionellt kanske hanterats av andra yrkesgrupper, men där teknisk kreativitet och lite nytänkande kan visa sig avgörande.

– Sveriges Ingenjörer reser under två år genom Sverige för att få fram de bästa idéerna från de vassaste ingenjörerna runt om i landet. Vi sätter ihop teknisk innovation och regional nytta i en process som vi kallar Tänktank och i Södertälje samarbetar vi med Södertälje Science Park, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

I Södertälje är Tänktankens första utmaning att finna kostnadseffektiva tekniska lösningar som minskar energianvändningen och bidrar till nytänkande i användningen av alternativ energi i flerbostadshus. Utmaningen kom till i samarbete med Telge Bostäder AB.

I den andra utmaningen, som kommer från Telge Återvinning, efterfrågas smarta koncept som kan bidra till att förbättra kommunens återvinning av avfall.

– Vi tycker det är spännande att Sveriges Ingenjörer låter sina medlemmar tänka nytt för att utveckla vår kommun, säger Boel Godner, kommunalråd (S) i Södertälje kommun och ordförande i Södertälje Science Park.

Tredje och sista utmaningen är formulerad av Södertälje kommuns social- och omsorgskontor och handlar om att hitta tekniska lösningar för trygghet och självständighet för Södertäljes äldre.

Tänktanken ska stimulera till bred diskussion om hur nya idéer ska få genomslag i företag och i samhället. Ingenjörerna som deltagit i Tänktanken presenterar sina idéer inför en panel, bestående av:

• Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande Södertälje
  • Daniel Forslund, innovationslandstingsråd Stockholm
  • Margareta Norell, professor och vicerektor KTH
  • Tony Sandberg, forskningschef Scania

Moderator: Karin Klingenstierna

Tid: Torsdag 28 april kl 17:00-18:30
Plats: Scandic Skogshöjd, Täppgatan 15, Södertälje

Vill du ha kontakt med någon av ingenjörerna i Tänktanken, kontakta pressansvarig nedan.

Mer information om Idélandet Sverige finns här

Kontaktpersoner:
Peter Kjällkvist, pressansvarig, 070-847 12 72 peter.kjallkvist@sverigesingenjorer.se
Simon Lefvert, projektledare, 070-745 66 67 simon.lefvert@sverigesingenjorer.se

Det är med sina 144 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.