Bästa kommunikationsplanen finns på Karolinska Institutet

Karolinska Institutet har Sveriges bästa kommunikationsplan. Vinnaren koras idag vid en ceremoni i Göteborg.

- Jag är ju själv en av de som efterfrågar planer och checklistor, så det känns jättekul! säger Susanne Rådström, kommunikatören på Karolinska Institutet som skickade in planen.

Karolinska Institutets kommunikationsplan används i hela organisationen och har arbetats igenom och förbättrats under flera år.
- Informationsavdelningen får allt fler förfrågningar om att hjälpa till med kommunikationen. Den här planen är en bra hjälp även om man inte är van att arbeta med kommunikation och man kan använda delar beroende på aktivitet.

I höstas utlyste Informationsföreningen och den regionala Västra kretsen en tävling om bästa kommunikationsplan. Syftet var att lyfta fram medlemmarnas goda kunskaper och samtidigt börja bygga upp en Best Practice-bank.
– Kommunikationsplanen är ett verktyg som alla behöver förr eller senare, och ett som måste vara effektivt för att inte bara bli en skrivbordsprodukt. Karolinska Institutets plan är detaljerad men lättöverskådlig, och fungerar utmärkt som mall att utgå ifrån även för andra, säger Helena Åberg, kommunikatör på Göteborgs Universitet som tagit initiativ till tävlingen.

Tre planer gick till final; Smittskyddsinstitutet, Karolinska Institutet och Migrationsverket. Alla tre planerna finns på Informationsföreningens hemsida, www.informationsforeningen.se

För mer information, kontakta:
Susanne Rådström, kommunikatör Karolinska Institutet, 08-524 863 57
Helena Åberg, Informationsföreningen Västra kretsen, 031-786 5152
Jeanette Agnrud, pressansvarig Informationsföreningen, 0709-26 82 80

I Sveriges Informationsförening finns 5300 medlemmar som arbetar professionellt med kommunikation. De är verksamma över hela landet inom företag, offentlig verksamhet, organisationer och som konsulter. Föreningen bildades 1950 och VD är Sylvia Nylin. Kommunikationsbranschen omsätter 41,3 miljarder kronor per år. Mer information samt pressbilder finns på www.informationsforeningen.se