Informationsföreningen byter namn

Styrelsen i Sveriges Informationsförening har beslutat att föreslå för medlemmarna att organisationen byter namn. Till vad är dock ännu inte klart - först ska medlemmarna säga sitt.

- Föreningen påbörjade ett utvecklingsarbete 2008 och resultatet är dagens vision: fler och mer kommunikativa organisationer. Sedan dess har verksamheten fortsatt att utvecklas och nu är det dags att låta namnet på föreningen spegla den utvecklingen. Vi är en förening för alla kommunikatörer och vår framtoning ska vara lika offensiv, säger Cecilia Schön Jansson, ordförande i Informationsföreningens styrelse.

Styrelsen kommer att lägga fram förslaget att byta namn på en extrastämma i början på nästa år. Men vad förslaget kommer att bli är ännu inte klart. Nu ska medlemmarna involveras i processen.
- Vi är en medlemsförening, det är medlemmarna som skapar värdet i föreningen och därmed ska de självklart vara delaktiga.

Föreningen har bytt namn två gånger tidigare, från Sveriges Pressombudsmän till Sveriges Public Relations Förening 1960, och till Sveriges Informationsförening 1991. Namnen har sagt något om den utveckling som yrket genomgått under de 60 år föreningen verkat.

Alla kan säga sin åsikt och lämna förslag på nytt namn i diskussionsforum på Facebook och på Informationsföreningens blogg.

För ytterligare information, kontakta:
Cecilia Schön Jansson, ordförande Sveriges Informationsförening, 073-418 71 80
Sylvia Nylin, VD Sveriges Informationsförening, 073-274 21 83
Jeanette Agnrud, pressansvarig Sveriges Informationsförening, 0709-26 82 80

I Sveriges Informationsförening finns över 5000 medlemmar som arbetar professionellt med kommunikation. De är verksamma över hela landet inom företag, offentlig verksamhet, organisationer och som konsulter. Föreningen bildades 1950 och VD är Sylvia Nylin. 2009 omsatte informationsbranschen 41,3 miljarder kronor. Mer information samt pressbilder finns på www.informationsforeningen.se