Informationsföreningen fortsätter växa

Både antalet medlemmar i Sveriges Informationsförening och antalet platsannonser ökade 2008. 2009 har börjat lika starkt, trots konjunkturen. Kommunikation blir allt viktigare.

Antalet medlemmar i Sveriges Informationsförening, en yrkesförening för professionella inom kommunikation, ökade med fyra procent 2008 jämfört med 2007. Därmed uppgår nu medlemssiffran till nästan femtusen yrkesverksamma kommunikatörer. Föreningen är den näst största för kommunikatörer i Europa efter Storbritannien.

Även antalet platsannonser som anslogs hos föreningen förra året ökade med åtta procent. Här kan företag, offentlig sektor och organisationer annonsera efter kompetens direkt hos målgruppen.
– I dessa tider behöver alla verksamheter kommunicera mer än någonsin, och professionell kommunikation blir allt viktigare, säger Margaretha Sjöberg, generalsekreterare/VD i Informationsföreningen.

Aldrig har så många blivit utbildade hos Informationsföreningen; 100 utbildningsdagar med 1200 deltagare.
– Vi är ödmjuka inför det kommande året men än ser vi ingen avmattning. Vårt ledarskapsprogram, som firade tio år förra året, är återigen fullbokat och våra utbildningar går bra. Nätverket i våra nio regioner blir allt viktigare i oroliga tider.

Den tionde februari presenterar Informationsföreningen och PRECIS årets Informationsindex, som visar investeringarna i informationsbranschen. I år läggs extra fokus på kommuner och landsting.