Informationsföreningen håller emot platsannonseringsraset

Platsannonseringen rasar i storstadspressen. Då går det bättre för nischade kanaler. I lågkonjunkturen är det viktigare att nå rätt kompetens direkt.

Platsannonseringen rasar i stora tidningar som DN, GP, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan och Dagens Industri med mellan 40 och 63 procent (SvD 5 maj 2009). Sveriges Informationsföreningens kanal för platsannonser står emot: första kvartalet 2009 sjönk antalet platsannonser med bara 27 procent jämfört med samma period 2008.

– Då ska vi komma ihåg att 2008 var ett extremt år. Jämför vi med högkonjunkturåret 2007 har antalet platsannonser ökat med fem procent, säger Margaretha Sjöberg Boström, generalsekreterare/VD i Sveriges Informationsförening.

Genom Informationsföreningens webb och nyhetsbrev når rekryterare närmare 5000 professionella informatörer verksamma i hela Sverige i näringslivet, offentlig sektor, organisationer eller som konsulter. Tjänsterna som annonseras finns i hela landet, från Kiruna till Malmö.

Pressbilder finns på www.informationsforeningen.se