Kungliga Hovstaterna får Jerry Bergströms Stipendium

Kungliga Hovstaterna och en av dess informatörer i visningsverksamheten, Ellinor Flingdal, har tilldelats Jerry Bergströms Stipendium för att genom information och kommunikation öka intresset för det speciella kulturarv som de kungliga slotten utgör. Kulturarvet är av intresse både i det historiska och demokratiska perspektivet, anser stipendiejuryn.

– Det är såklart en ära att få stipendiet! Dels är det värdefullt att det kungliga kulturarvet kommer i fokus, dels är det upplyftande för mig personligen att få denna chans att inspireras och utvecklas, säger Ellinor Flingdal, som jobbat som marknadsförare och webbredaktör på Kungliga Slottets visningsavdelning i tio år. Tidigare har Ellinor bland annat arbetat som journalist. Ellinor Flingdal arbetar med att marknadsföra och informera om det kungliga kulturarvet – tio kungliga slott med tillhörande museer, parker och kyrkor. Utmaningen ligger i att göra kulturarvet tillgängligt och intressant för nya målgrupper. Stipendiejuryns motivering lyder: ”Förståelsen för sin samtid och den egna rollen i den finner ofta stöd i de historiska perspektiven. Sverige är en konstitutionell monarki enligt grundlagen genom den nu gällande regeringsformen från 1974. Den svenska monarkin grundar sig på mer än tusenåriga traditioner varav väsentliga delar utgörs av det kungliga kulturarvet som återfinns i de tio kungliga slotten med tillhörande museer. Information och kommunikation är viktiga medel för att tillgängliggöra dessa tillgångar, inte bara för den som är allmänt intresserad av historia utan även för medborgaren i det demokratiska perspektivet. Jerry Bergströms stipendium tilldelas, mot den bakgrunden, Ellinor Flingdal och Kungliga Hovstaterna.” Stipendiet instiftades 2007 till minne av Jerry Bergström, legendarisk företagare inom kommunikation och PR, för informatörer inom kultur- och utbildningsinstitutioner. Stipendiet består dels av ett personligt utbildningsstipendium, dels av ett anpassat seminarium för andra nyckelpersoner i organisationen. Stipendiet delas ut vår och höst och fonden förvaltas och administreras av Sveriges Informationsförening. Stipendiet har tidigare tilldelats Svenska Barnboksinstitutet och Sjöfartsmuseet i Göteborg. Mer information och pressbilder på www.informationsforeningen.se