Lycklig och full av inspiration - sjunde mentorprogrammet för kommunikatörer

Ett nytt gäng förväntansfulla adepter har börjat på Informationsföreningens mentorprogram. Mentorer som Lars G Malmer, Ann Jönsson Lindström och Hans-Olof Karlsson ska ge 16 kommunikatörer en ökad självinsikt och en skjuts i karriären.

Kommunikation blir allt viktigare i organisationer och företag och det gäller att kommunikationsavdelningen är säker i sin roll och kan ta snabba beslut. Det är sjunde gången Communication Mentoring Program, CMP, genomförs. Varje gång får 16 kommunikatörer chansen att utveckla sig själva och sin karriär genom mentorsamtal, skräddarsydda kunskapspass och nätverksbygge med kollegor. ”Efter varje samtal har jag känt mig lycklig och full av inspiration”, säger en av deltagarna efter genomgånget program. – Det är verkligen en stor glädje att få följa adepterna genom programmet. Många utvecklas kraftfullt och stärks i sin yrkesroll. Men man måste verkligen sätta av tid. Tid till föreberedelse för samtal, tid till reflektionsuppgifter och tid till reflektioner. säger Mona Odhnoff Sundström, som leder mentorprogrammet. Programmet är till för informatörer med 5-10 års erfarenhet som vill utveckla sin kompetens kring strategiska informationsfrågor och förändringsarbete. Det startade för första gången hösten 2005 och hittills har över 100 adepter från både näringsliv och offentlig sektor fått chansen att delta. Bland mentorerna finns namn som Lars G Malmer, Ann Jönsson Lindström, Hans-Olof Karlsson, Vendela Tengroth Lamm och Eva Röing. Den sjunde omgången startade i början på april och fortsätter fram till senhösten. Nätverket som byggs upp i gruppen är mycket uppskattat och ofta fortsätter adepterna att träffas långt efter att programmet är slut. Läs mer om mentorprogrammet på www.sverigesinformationsforening.se/utbildning/communication-mentoring-program.aspx