meNY får prestigefullt kommunikationsstipendium

Jerry Bergströms Stipendium har i år tilldelats meNY och dess informatör, Anna-Karin Hallgren. Programmet ska öka konkurrenskraften hos Sveriges matföretag.

meNY är ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet, SIK, Umeå universitet, Lunds universitet och Linnéuniversitetet och tillhandahåller kompetensutveckling och kunskapsöverföring för företag inom livsmedelsbranschen. Detta ska i sin tur leda till ökad konkurrenskraft för de svenska matföretagen.

Utmaningen är att få livsmedelsbranschen att arbeta på enad front.

- Det här är fantastiskt roligt och en uppmuntran för det arbete vi gör. Det ges ut en kokbok om dagen och vi lägger fantastiska summor på kök, men mindre och mindre tid på att laga maten. Vi vill att människor ska komma närmare maten och tillverkningen, och att fler unga söker sig till högre utbildningar med livsmedelsinriktning, säger Anna-Karin Hallgren, programmets informatör och Jerry Bergström-stipendiat.

Juryns motivering lyder:

”Svensk matkultur har genom projektet Meny fått ett starkt stöd i framväxten av Sverige som nytt matland. Meny har format ett koncept som, genom sin pedagogik och verksamhet, syftar till att utveckla kvalitéerna inom svensk livsmedelsproduktion och att stimulera företagande och entreprenörskap inom svensk matkultur. Meny har en fortsatt viktig roll som kompetensutvecklingsprojekt inte bara för den primära målgruppen av företagare och entreprenörer utan även i ett bredare konsumentorienterat och folkbildande perspektiv.

Mot denna bakgrund har juryn för Jerry Bergströms stipendium 2011 beslutat att stipendiet tilldelas informatör Anna-Karin Hallgren vid Meny och dess ledning.”

Stipendiet instiftades 2007 till minne av Jerry Bergström, legendarisk företagare inom kommunikation och PR, för informatörer inom kultur- och utbildningsinstitutioner. Stipendiet består dels av ett personligt utbildningsstipendium till informatören, dels av ett anpassat seminarium för andra nyckelpersoner i organisationen.

Stipendiet förvaltas och administreras av Sveriges Informationsförening. Stipendiet har tidigare tilldelats Svenska Barnboksinstitutet, Sjöfartsmuseet i Göteborg och Kungliga Hovstaterna.

Mer information på www.informationsforeningen.se och www.meny.se.

Kontakt:
Anna-Karin Hallgren, stipendiat, 0511-671 93
Helge Jonsson, juryordförande, 070-624 25 90
Jeanette Agnrud, pressansvarig Informationsföreningen, 070-926 82 80

I Sveriges Informationsförening finns 5300 medlemmar som arbetar professionellt med kommunikation. De är verksamma över hela landet inom företag, offentlig verksamhet, organisationer och som konsulter. Föreningen bildades 1950 och VD är Sylvia Nylin.