Nils Ingvar Lundin får Informationsbranschens Rubin

Nils Ingvar Lundin tilldelas informationsbranschens finaste utmärkelse, Rubinpriset. Han är den sjätte mottagaren av priset som tilldelas en person som gjort framstående insatser för branschen.

– Jag är mycket stolt och tacksam över att ha blivit utsedd till att få denna utmärkelse. Det är den finaste man kan få som kommunikatör, eftersom det är kollegor som nominerar och väljer, säger Nils Ingvar Lundin. Nils Ingvar Lundin var under nästan 20 år verksam som reporter och nyhetschef vid Sveriges Television i Malmö, med många vikariat på Rapport och Aktuellt och som korrespondent i Paris och Beirut. Efter två års FN-uppdrag under 80-talet, där han slutade som tillförordnad informationschef i Mellanöstern under Israels invasion av Libanon, bestämde han sig för att fortsätta i informationsbranschen. – Där fick jag inte bara beskriva verkligheten utan också påverka den. Halva livet som journalist, halva livet som kommunikatör. Den andra halvan ägnades huvudsakligen åt uppdrag som informationsdirektör på Ericsson och Investor. Nils Ingvar har alltid betonat hur viktigt det är att vara väl insatt i den verksamhet som företaget bedriver. Ett bra sätt att lära sig var att själv ta uppdraget att skriva årsredovisningar och delårsrapporter. – Det gäller att få andra i organisationen att förstå att kommunikation är viktigt. Och det gör man genom att kunna verksamheten och affärsidén, inte bara kommunikation. Idag driver Nils Ingvar företaget SARL Windigo på franska rivieran. Han kombinerar kommunikation och segling och är både kommunikationskonsult och skeppare. Han innehar också en gästprofessur i kommunikation vid Lunds Universitet, Campus Helsingborg, där har föreläser och delar med sig av sin långa erfarenhet. Motiveringen lyder: ”Nils Ingvar Lundin har gjort en betydande insats för yrket och haft en centralt utåtriktad roll i kommunikationsbranschen under många år. Hans motto har varit att skapa en bra och intressant verklighet i företagen och se till att media beskriver denna. Nils Ingvar har verkat inom Ericsson och Investor som informationsdirektör. Med en bakgrund som journalist vid Sveriges Television utbildade hans sig till jur. kand. Han är gästprofessor i kommunikation vid Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Nils Ingvar var ordförande i Sveriges Informationsförening 1994-96 och var en av initiativtagarna till utvecklingsprojektet Return on Communications. Han var noga med att informationsaspekterna alltid skulle beaktas vid beslutstillfället och satt tidigt i ledningsgrupperna inom de företag han verkade. En strategisk syn på att bygga nätverk med främst svenska och internationella medier har varit självklart för Nils Ingvar. Han har arbetat med stor öppenhet och transparens. Kriskommunikation har utvecklats som en strategisk kompetens och varit en av Nils Ingvars specialiteter. Men också förmågan att fånga nyheter i flykten och kunnat få dessa återgivna på ett för företagen mycket positivt sätt. ” Priset delas ut vid den årliga Rubinfesten på Grand Hotel den 3 december. Läs mer om Rubinpriset och hämta pressbilder på www.informationsforeningen.se