SATS och Aftonbladet belönas för internkommunikation

SATS har utsetts till vinnare av 2008 års Ljuspennan, informationsbranschens pris för bästa interna kommunikation. Årets hedersomnämnande går till Aftonbladet.

Ljuspennan, priset för bästa internkommunikation, delas idag ut för 23:e gången av Sveriges Informationsförening och Redaktörsföreningen Interna Medier vid en ceremoni på Rival i Stockholm.
Priset går till träningskedjan SATS för ett systematiskt arbete med utgångspunkt i medarbetarnas behov och intressen, förankrade i företagets affärsidé. Enligt medarbetarna uppmuntras egna idéer och uppslag och företaget har ”högt i tak”.

Fem grundvärderingar – GETIN – genomsyrar företaget. Man vill vara Glädjespridande, Energiska, Trygga, Inkluderande och Nytänkande. Värderingarna återspeglas också i företagets omfattande program för att utbilda och utveckla cheferna.

SATS kombinerar på ett föredömligt sätt en rad olika kanaler – personliga, möten, skrifter och digitala medier för att kommunicera med medarbetare och medlemmar.

<b>Hedersomnämnande</b>
Juryns hedersomnämnande går i år till Aftonbladet. I en bransch som brukar vara mycket informationskritisk har Aftonbladet lyckats lyfta fram kommunikationens betydelse för ett framgångsrikt förändringsarbete. Företaget har på ett utmärkt sätt målgruppsanpassat sin internkommunikation och använder sig av det journalistiska arbetssättet även internt. Juryn bedömer också satsningen på att summera årets informationsåtgärder i ett speciellt informationsbokslut som särskilt intressant.

Avsikten med Ljuspennan är att premiera och uppmuntra företag som målmedvetet, långsiktigt och konsekvent satsar på en mångsidig kommunikation med sina anställda. Tidigare pristagare har varit bland andra NCC, Samhall, Södersjukhuset, Sundbybergs stad och AstraZeneca.