Svenskt arbetsliv i den skenande globaliseringen

"This is how we do it in Sweden". Globaliseringen gör att företag måste koppla på engelskan till frukost och kommunicera med andra företagskulturer. Men vår jämställda, informella och förankrande företagskultur kan lägga krokben. På torsdag avhandlas dessa och andra interkulturella utmaningar i Malmö.

Globaliseringen har intensifierats de senaste 15 åren, men utbildningen i och arbetet med kommunikation över gränserna är trots detta eftersatt i Sverige.

– Svenskheten har drag som får konsekvenser vid professionella kontakter med andra kulturer, säger Inger Larsson, tidigare informationsdirektör på bland andra Gambro och Malmöhus läns landsting och doktorand i interkulturell kommunikation vid Lunds universitet. 2005 tilldelades hon informationsbranschens finaste utmärkelse, Rubinpriset.

Strävan efter det jämställda, ickehierarkiska samhället gör det annorlunda att vara chef i Sverige än i andra länder. Svenskar söker oftare konsensus och förankring än sina utländska kollegor, och arbetslivets informalitet kan göra det svårt för medarbetare från andra kulturer.

– Vi måste lägga tid på detta. Globaliseringen är en realitet, det är inget vi kan välja.

Torsdagen den 27 november arrangerar Sveriges Informationsförening ett seminarium på temat Globaliseringen och interkulturella utmaningar i Malmö där Inger Larsson deltar. Efter evenemanget kommer hon att finnas tillgänglig för media.