Bort med hinder för expansion och företagsutveckling

Report this content

När företag har brist på kapital vänder de sig ofta till sin lokala bank. Men många företagare kan vittna om att det har blivit allt svårare att låna till näringsverksamhet och därmed svårare att expandera. – Vi vill ta bort dessa hinder och göra det möjligt för företagen att lättare få tillgång till lånekapital, säger Joakim Bierfeldt, ny VD för Sveriges KreditGarantiFörening (SKGF).

SKGF:s nye VD Joakim Bierfeldt, f.d. auktoriserad revisor och tidigare VD i Columna Fastigheter och Vice VD i Realia, har satt tuffa mål för sin verksamhet: om tre år ska SKGF ha 200 miljoner kronor i garantier till svenska små och medelstora företag. Garantierna utfärdas av någon av de sju lokala kreditgarantiföreningarna runtom i landet. – Kreditgarantiföreningarna garanterar en del av företagens lån hos banker och andra kreditinstitut och främjar därmed det lokala näringslivet, berättar Joakim Bierfeldt. Genom föreningarna erbjuder vi dessutom rådgivning och mentorskap. En svensk kreditförenings kapitalbas måste uppgå till minst 1 miljon Euro. Den gränsen har SKGF nått och nu väntar en expansiv fas. – Vi tror på en positiv företagsutveckling i hela landet, säger Karl Erik Olsson, styrelseordförande i SKGF. Med Joakim Bierfeldt vid rodret gör vi nu en rejäl satsning på att tala om för svenska små och medelstora företag att det går att få tillgång till kapital på ett smidigt och förmånligt sätt. Vinst för alla inblandade Att ett företag garanteras en del av lånet av en kreditgarantiförening är många till gagn. – Låntagaren ges möjlighet att expandera och banken får en större säkerhet och kan tillsammans med föreningen erbjuda låntagaren bättre helhetslösningar, säger Joakim Bierfeldt. Dessutom gynnas det lokala näringslivet av att företagare ges bättre möjligheter. I Sverige är kreditgarantiföreningar en relativt ny företeelse men i Europa har de funnits länge och är i många länder etablerade och välrenommerade samarbetspartners till företag och banker. – Kreditgarantiföreningarna behövs här i Sverige också, säger Joakim Bierfeldt. De är nyttiga för hela det regionala näringslivet. Sveriges beslutsfattare – från riksnivå till kommuner och fackföreningar – har länge ställt stora förhoppningar till att småföretagandet utvecklas positivt. SKGF underlättar för den utvecklingen. Även de stora företagen stöder oss, de behöver inte våra garantier men är alltjämt beroende av att det finns företagsamma lokala underleverantörer och ett aktivt näringsliv.