Beslut om journal på nätet

Uppsala läns landsting ska politiskt i morgon, den 18 december, besluta om att vårdpersonal inte behöver läsa eller ta ansvar för patientens noteringar i journalen.

Patienter har uttryckt starka önskemål om att kunna informera och kommunicera med vården genom egna noteringar i e-Hälsotjänsten kopplat till din journal på nätet.

Samtidigt har patienters tillgång och medverkan i sin egen journal väckt oro hos vårdpersonal, främst i läkarkåren. Läkarföreningen anser att oklarheter kring läkarens hantering och ansvar för patientens införda noteringar skulle kunna leda till stora patientrisker och också till en försämrad arbetsmiljö som följd.

Till införandet av e-Hälsotjänsten patientens noteringar har Uppsala läns landsting fattat följande beslut vid en förhandling med Upplands allmänna läkarförening.

Nedanstående beslut ska nu gälla för all sjukvårdspersonal anställd inom Uppsala läns landsting:

”I de fall patienten gjort synligt att en kommentar finns, väljer vårdpersonalen själv om man önskar ta del av vad patienten skrivit. Det finns därmed ingen skyldighet för vårdpersonalen att ta del av synliggjorda noteringar. Om vårdpersonalen ändå väljer att ta del av noteringarna finns det inte heller någon skyldighet att agera med utgångspunkt från vad som där står.”

Trots att vissa juridiska frågor inte är klarlagda anser Upplands allmänna läkarförening att beslutet är viktigt och vägledande för utvecklingen av e-Hälsotjänster såväl nationellt som lokalt. Föreningen anser att det är oerhört viktigt att följande ställningstagande följs upp juridiskt i lagstiftningen så att det inte finns utrymme för feltolkningar, främst gällande patientsäkerhetslag och patientdatalag. Det är dock mycket viktigt att det ges möjlighet för patienter att nå och kommunicera med sin läkare.

Upplands allmänna läkarförening är en lokalförening inom Sveriges läkarförbund. Vi representerar alla läkare som är medlemmar och anställda eller verksamma inom Uppsala läns landsting.

Kontaktuppgift
Torbjörn Karlsson, ordförande i Upplands allmänna läkarförening, 070-586 92 42, torbjorn.karlsson@akademiska.se