Bristen på vårdplatser orsakar vårdskador

Över hälften av läkarna på Karolinska Universitetssjukhuset bedömer att åtminstone en patient de haft ansvar för, ofta flera, drabbats av vårdskada på grund av bristen på vårdplatser. Det visar en ny enkät som besvarades av läkare verksamma vid Karolinska Universitetssjukhuset.

Bristen på vårdplatser leder till att det inte alltid går att följa de riktlinjer och studier som visat sig vara den bästa behandling för patienten. Enkäten visar med all tydlighet att bristen på vårdplatser inte är förenligt med hälso- och sjukvårdslagens om att alltid erbjuda en god vård baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet.

– Självklart är det patienterna som drabbas värst av vårdplatsbristen men även anhöriga lider. Att inte kunna erbjuda den bästa vården ger en stressituation för läkarna. Alla läkare vill kunna erbjuda en bra vård till sina patienter. Då är det tufft att få ägna en stor del av dagens arbete till att försöka få fram vårdplatser och motivera för anhöriga och patient varför vi inte alltid kan erbjuda inläggning trots att det är medicinskt motiverat, istället för att ge vård. Det säger Yvonne Dellmark, ordförande för läkarföreningen på Karolinska Universitetssjukhuset.

Under våren 2015 genomförde läkarföreningen på Karolinska Universitetssjukhusets sin medlemsenkät. Resultatet visar att hela 51 procent av de läkare som besvarade enkätfrågan visste om att minst en patient drabbats av vårdskada på grund av sjukhusets brist på vårdplatser. Enkäten visade också att så många som tre av fyra läkare (78 procent) vid olika tillfällen har diagnosticerat och behandlat patienter på ett sätt som inte var optimalt på grund av vårdplatsbristen.

– Det är en vansklig verklighet som speglas. Ändå är det siffror i underkant, enligt enkätsvaren. I landstingets rapporteringssystem för vård och arbetsmiljöavvikelser anger nästan 4 av tio läkare (38 procent) att de inte rapporterat inträffad vårdskada. En förklaring till underrapporteringen kan vara att sju av tio läkare (72procent) inte anser att avvikelserapportering leder till förändring, säger Yvonne Dellmark.

Bristen på vårdplatser är ett generellt problem för samtliga akutsjukhus. Det påverkar även primärvården som överbelastas med de som borde vårdats på sjukhusen. Läkarföreningen kräver därför att landstingsledningen vidtar åtgärder för att öka antalet vårdplatser på de sjukhus som tar hand om länets akutsjukvård. När den rekommenderade beläggningsgraden av vårdplatser på 80-85 procent uppnås, kan vi planera nya arbetssätt inför övergång till framtidens hälso- och sjukvård.

Länk till delresultat:

Kontaktperson:

Yvonne Dellmark, ordförande för Karolinska Universitetssjukhuset läkarförening, tel 073-668 17 40

yvonne.dellmark@karolinska.se