Färre läkare i vården med statens budget

I regeringens budgetproposition med stöd av Vänsterpartiet höjs löneskatten för personer över 65 år till 6,15 procent. Förutom höjd skatt för löntagaren innebär det också betydligt höjda arbetsgivaravgifter som gör det oattraktivt att anställa seniora läkare eller att bedriva egen verksamhet. Förslaget är förkastligt och ogenomtänkt. Om det genomförs drabbas patienterna som får sämre tillgång till erfarna läkare. De ytterst kompetenta läkare som så väl behövs i vården.

Förslaget beräknas öka skatteintäkterna med 1,77 miljarder kronor 2016. Summan borde rimligen justeras för konsekvensen om färre läkare arbetar och bidrar med inkomstskatt. Hela förslaget innebär en direkt förlustaffär: samhällsekonomiskt, personligt för läkare som vill fortsätta att bidra och för patienterna som får sämre tillgänglighet till vården.

– Förslaget innebär inte bara färre läkare i hälso- och sjukvården. Det innebär också att den stora erfarenhet och kompetens dessa läkare har inte kan överföras till de yngre läkarna. Det blir en väldig erfarenhets- och kunskapsförlust. Det har vården helt enkelt inte råd med, säger Heidi Stensmyren, Läkarförbundets ordförande.

Det är mycket positivt att regeringen skjuter till ytterligare 65 miljoner kronor år 2016 för att korta köerna och ta fram kunskapsprov för bland annat utländska vårdutbildningar. Det är något som Läkarförbundet drivit hårt, att snabbare få in våra utländska kollegor på arbetsmarknaden.

– Regeringen underlättar inträdet på arbetsmarknaden för vissa kolleger, samtidigt gör de det svårare för andra att fortsätta sitt arbetsliv. Det är svårt att få ihop logiken, säger Heidi Stensmyren.

Med glädje kan konstateras att regeringen tillför en så kallad professionsmiljard för att stimulera bättre och effektivare användning av kompetensen, bland annat genom bättre administrativa stöd. Likaså tilldelas landstingen en miljard kronor extra år 2016. Anledningen är att stärka vården långsiktigt mot bakgrund av exempelvis demografi och kompetensförsörjning.

En annan viktig satsning är stärkta insatserna inom psykiatri och psykisk hälsa för barn och unga vuxna. Förslaget innebär att området psykisk ohälsa förstärks med ytterligare 280 miljoner kronor per år 2016-2019. Medlen ska användas till ungdomsmottagningarnas arbete och stimulera nya initiativ på området.

Kontaktpersoner:

Heidi Stensmyren, ordförande i Sveriges läkarförbund, 070-590 70 33
heidi.stensmyren@slf.se

Michael Feldt, presschef, 070-790 34 35, michael.feldt@slf.se

Sveriges läkarförbund är läkarnas fackliga och professionella organisation. Förutom att driva fackliga frågor som löner, arbetsmiljö och anställningsvillkor arbetar vi också med frågor inom utbildning och forskning, etik och sjukvårdspolitik, företagande och ledarskap.