Förverkliga ersättningsetablering för privatläkare

Förverkliga ersättningsetablering för privatläkare

En miljon läkarbesök försvinner om privatläkarna inte får lämna över sina mottagningar. Så många som 400 privatläkare stänger sina mottagningar inom två år på grund av ålderskäl. Det blir stora konsekvenserna om det inte längre tillåts att överlåta verksamheten till yngre kolleger.

Det visar en enkät som Svenska privatläkarföreningen nyligen gjort bland de 1 200 medlemmarna. Enkäten är genomförd med anledning av att socialdepartement sänt ut en remiss om möjligheten att överlåta mottagningar. Samtidigt har departementet meddelat läkarna att hela reformen är i fara på grund av EU-regler. Vägras nyetablering kommer kåren av privatläkare inom tio år närmast att försvinna.
– Vi hoppas fortfarande att ersättningsetablering kan införas vid årsskiftet, säger föreningens vice ordförande Kerstin Engervall. Annars är det bara att konstatera att hundratusentals patienter blir utan sin personliga läkare inom några få år. Enligt vår enkät har 46 procent planer på att trappa ned inför pensioneringen. Konsekvenserna blir att patienterna möter tomma läkarmottagningar.
Om tio år finns endast en femtedel av privatläkarna kvar. Hur det kommer att påverka både köer och läkarkontinuiteten, som är ett signum för oss privatläkare, är lätt att räkna ut. Och det innebär att en miljon patientbesök måste tas om hand av den i dag hårt överbelastade offentliga sjukvården. Privatläkarna har i genomsnitt 2 500 patientbesök årligen.

Bakgrund Under hösten 2007 fick Svenska Privatläkarföreningen promemorian "Ersättningsetablering mm. för vissa privata vårdgivare" på remiss från socialdepartementet. Ersättningsetablering har under många år varit privatläkarnas främsta överlevnadsfråga. Förslaget har dock tillfälligt stoppats. Anledningen är att EU kommissionen i ett föreläggande till regeringen inte ansåg att lagen om läkarvårdsersättning eller motsvarande för sjukgymnasterna uppfyllde EU:s direktiv om transparens, icke-diskriminering och konkurrensneutralitet. I veckan skall socialdepartementet skicka sitt svar till kommissionen. För att åskådliggöra vilka konsekvenser en utebliven rätt till ersättningsetablering skulle få för den svenska öppenvården, har Svenska Privatläkarföreningen de senaste dagarna via en enkät förhört sig om medlemmarnas framtida pensionsplaner.

Kontaktperson: vice ordförande Kerstin Engervall, tfn: 070-39 64 604, e-post: kerstin.engervall@ptj.se