Heidi Stensmyren deltar i FN-forum för kvinnors hälsa

Heidi Stensmyren, Läkarförbundets ordförande, deltar som moderator i internationellt forum i New York. Syftet med forumet är att främja hälsa, välstånd och kvinnors egenmakt i sinsemellan olika samhällen. Det är första internationella steget mot en gemensam strategi för kvinnors hälsa och välbefinnande. FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon deltar i mötet.

Forumet om kvinnors hälsa äger rum i FN-högkvarteret i New York den 11-12 februari. Särskilt fokus kommer att ligga på önskade resultat av kvinnors hälsa och utveckling. Ambitionen är att ta fram en global handlingsplan. Forumet kommer också att överväga initiativ på regional och internationell nivå för att öka samarbetet och samordningen.

Detta tvådagars högnivåforum är ett tillfälle för världens ledare, FN-systemet olika enheter, forskare, sjukvårdspersonal, och medlemmar av det civila samhället, media och den privata sektorn att diskutera olika sätt att utveckla och främja hållbar hälsa för kvinnor och flickor.

– Jag är förstås entusiastisk över att få medverka i detta viktiga steg för kvinnors hälsa och välbefinnande i ett globalt perspektiv. Likaså är jag glad över de höga ambitionerna att ta fram konkreta mål i en eller flera handlingsplaner och att skilda sektorer från hela världen är inblandade, säger Heidi Stensmyren.

Forumet ska identifiera de viktigaste utmaningarna för att utveckla och förbättra kvinnors hälsa. Det kommer att återspegla praxis, mekanismer för informationsutbyte och konkreta åtgärder för hälsa och utveckling för kvinnor och flickor, med hänsyn tagen till olika behov i olika samhällen och kulturer.

Heidi Stensmyren modererar den fjärde sessionen torsdagen den 12 februari klockan 10.00–11.30, lokal tid. Hon inleder med ett tal om bland annat den svenska barn- och mödravården, familjeplanering, kvinnors möjligheter till förvärvsliv, egenmakt och samhällsengagemang, men också om nödvändigheten att globalt bekämpa sexuellt våld.

World Women’s Health and Development Forum, arrangeras av Royal Academy of Science International Trust (RASIT) i samarbete med FN:s avdelning för ekonomiska och sociala ärenden.

Heidi Stensmyrens tal i FN-högkvarteret kommer att webbsändas på torsdagen den 12 februari klockan 16.00 svensk tid på http://webtv.un.org/

Joel Hellstrand, internationell samordnare på Läkarförbundet, 070-790 33 03
Heidi Stensmyren, Läkarförbundets ordförande, heidi.stensmyren@slf.se

Sveriges läkarförbund är läkarnas fackliga och professionella organisation. Förutom att driva fackliga frågor som löner, arbetsmiljö och anställningsvillkor arbetar vi också med frågor inom utbildning och forskning, etik och sjukvårdspolitik, företagande och ledarskap.