Läkare kräver rättvis rättegång i Bahrain

Ge den tidigare dömda vårdpersonalen i Bahrain en offentlig och rättvis rättegång, med internationella observatörer på plats. Det kräver den internationella läkarorganisationen, World Medical Association, i en resolution.

Efter internationella påtryckningar har åklagarmyndigheten i Bahrain nu beordrat en civil domstolstol att ta om rättegången som dömde 20 läkare och annan vårdpersonal till mellan 5 och 15 års fängelse.

– Vi på Läkarförbundet har med förfäran tagit del av rapporteringen om de rättsövergrepp som skett i Bahrain mot läkarkollegor och annan vårdpersonal. Personal som nyligen dömdes till långa fängelsestraff för att ha vårdat skadade demonstranter på sjukhus. Domarna gäller bland annat att de påstås ha deltagit i upplopp för att störta regeringen, säger Marie Wedin, ordförande i Sveriges läkarförbund.

Under den här veckan har WMA hållit ett möte i Montevideo, Uruguay, med representanter från bland annat Sveriges läkarförbund. Redan första dagen, i onsdags, utfärdade WMA en så kallad emergency resolution. I den kritiseras den tidigare rättegångens brist på opartiskhet. Det har bland annat inneburit att de åtalade förvägrats möjligheter att försvara sig mot anklagelserna och att advokaterna förnekats att ställa frågor till vittnen.

Det togs heller ingen hänsyn till det faktum att vårdpersonalens på ett hedrade sätt följde sin yrkesetik och Genèvedeklarationen. De åtalades och advokaternas beskyllningar om kränkningar och övergrepp har heller aldrig utretts.

I resolutionen krävs att vårdpersonalen ges en offentlig och rättvis rättegång, med internationella observatörer på plats. Observatörer som även ska tillåtas privata möten med de anklagade. På så sätt kan Bahrain visa en upprörd omvärld, att framtida rättegångar i landet skipar rättvisa, heter det i resolutionen.

Läs resolutionen på WMA:s hemsida:

Kontaktpersoner:
Marie Wedin, ordförande i Sveriges läkarförbund, 070-773 03 10