Läkarförbundet välkomnar regeringens beslut kring antroposofiska preparat

Regeringens beslut om att föreslå ny lagstiftning för att upphäva undantaget för antroposofiska preparat välkomnas av Sveriges läkarförbund.

-          Läkarförbundet har länge varit kritisk till användningen av antroposofiska preparat inom ramen för medicinsk behandling eftersom de inte är förenliga med hälso- och sjukvårdens krav att bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det är därför bra att regeringen nu instämmer i den kritik som vi lyft fram, säger Heidi Stensmyren, ordförande Sveriges läkarförbund

Läkarförbundet har framför allt kritiserat antroposofiska preparat från ett patientsäkerhetsperspektiv.

-          Patienten har rätt att förvänta sig att den medicinering man får har visat effekt och att behandlingsmetoder bygger på evidensbaserad forskning. Detta särskilt som patienten i ett sjukdomstillstånd ofta är i en utsatt position. Det har därför varit anmärkningsvärt att antroposofiska preparat inte behövt genomgå samma vetenskapliga effekt- och säkerhetsstudier som läkemedel, säger Heidi Stensmyren.

Mattias Eriksson, mattias.eriksson@slf.se

Sveriges läkarförbund är läkarnas fackliga och professionella organisation. Förutom att driva fackliga frågor som löner, arbetsmiljö och anställningsvillkor arbetar vi också med frågor inom utbildning och forskning, etik och sjukvårdspolitik, företagande och ledarskap.