Läkarnas avtal klart

Läkarnas avtal klart 2007 års avtalsrörelse är klar och den segdragna frågan hur EG:s arbetstidsdirektiv och 2007 års arbetstidslag skall hanteras för läkarna har kommit till ett avslut. I arbetstidsfrågan har parterna haft olika uppfattningar och sökt lösningar i över två års tid.
De viktigaste delarna i avtalet är: ? Lösning av arbetstidsfrågan ? De garanterade utfallen per 1 april respektive år 2008 och 2009 är 3,0 procent. ? Särskilt löneutrymme på 0,5 procent för framtagande av lokala arbetstidsavtal

Arbetstidsfrågan I arbetstidsfrågan är parterna överens om att "det är angeläget att lokala avtal kommer till stånd". De lokala avtalen ska hantera situationer när kombinerad dygnsvila/beredskap störs av arbetsinsatser. Regleringar har införts i avtalets specialbestämmelser för läkare. Detta är den stora knäckfrågan som Läkarförbundet och SKL inte lyckats komma överens om tidigare. För att underlätta att lokala avtal verkligen kommer till stånd har ett särskilt utrymme avsatts. Utrymmet utgör 0,5 procent av lönesumman och skall främst användas till "åtgärder som innebär kompensation för tillfälliga avvikelser från dygns och veckovila i samband med beredskapstjänstgöring". Om lokala överenskommelser rörande hanteringen av arbetstidslagen inte träffas, eller om de sägs upp, så gäller i stället en särskild reglering i förbundets specialbestämmelse. Parterna är överens om att med regleringen så har "lämpligt skyddsvärde" enligt EG:s arbetstidsdirektiv uppnåtts.
För AT-läkarna höjs lägsta tillåtna lön till 23 500 kr per 1 april 2008, vilket är en ökning med endast 2,4 procent per år.
– Det är en dålig höjning av lägstlönen för AT-läkare och i denna del har förbundet misslyckats, säger Eva Nilsson Bågenholm ordförande för Läkarförbundet. Men andra delar av avtalet är i stort bra. Läs mer på www.slf.se/avtal2007

För ytterligare information kontakta gärna: Eva Nilsson Bågenholm, ordförande Sveriges läkarförbund, 070-790 34 00 Conny Gustafsson, chefsförhandlare, 070-790 33 89