Läkarnas avtal klart

Läkarförbundet har nått en överenskommelse med Sveriges Kommuner och Landsting om ett fyraårigt avtal. Avtalet innehåller två siffersatta år och två år utan centralt angivna nivåer för den lokala lönebildningen. Med ett långt avtal ser vi möjlighet att arbeta långsiktigt med viktiga frågor för våra medlemmar såsom lönebildning, fortbildning och kompetensutveckling.

– Det känns verkligen skönt att vi nu kommit till ett avslut utan medling, säger Läkarförbundets chefsförhandlare Karin Rhenman. Vi har haft tuffa diskussioner och det har tidvis varit svårt att komma fram i förhandlingarna. En svår fråga har t.ex. varit avrundningen av arbetad tid vid jour och beredskap. Till slut kom vi överens om att den blir oförändrad under avtalsperioden och det är vi mycket glada för.

Det blir en utmaning för arbetsgivarna att förvalta det visade förtroendet från Läkarförbundets sida, särskilt när det gäller lönebildningen 2015 och 2016, då det inte finns något centralt angivet utrymme för den lokala löneöversynen. De centrala parterna ska följa upp Löneavtalets tillämpning i ett partsgemensamt arbete.

Inom ramen för de Allmänna bestämmelserna har bl.a. villkoren för föräldraledighet förbättrats. Lägstlönen för medicine studerande/provtjänstgörande läkare höjs med
2,4 %. Lägstlönen kommer dock att fasas ut under 2014.

– Det ligger ett stort ansvar hos arbetsgivarna att inte utnyttja läkare från länder utanför EU. De ska också lönesättas i paritet med deras kunskaper, säger Marie Wedin, Läkarförbundets ordförande.

– Ett av Läkarförbundets mest prioriterade yrkanden är att säkerställa läkares fortbildning och kompetensutveckling. De centrala parterna kommer att arbeta med den frågan under avtalsperioden, vilket vi ser fram emot. Vi är överlag nöjda med att vara i hamn och att få börja arbeta med avtalet, säger Marie Wedin.

Kontaktpersoner:

Marie Wedin, Läkarförbundets ordförande 070-773 03 10