Politikerna har ansvar för kosten i skolan!

Politikerna har ansvar för kosten i förskola och skola!

- Varför agerar inte politikerna mer kraftfullt och sätter stopp för sötsaker, inför nyttigare mellanmål och får barnen att röra på sig mer i skolan, när de vet vilka goda effekter det skulle få för barnens hälsa?

Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund utmanar Chatrine Pålsson Ahlgren (kd) och Per Svedberg (s) från socialutskottet till ökad handling i en lunchdiskussion i Almedalen den 10 juli.

Under Almedalsveckan arrangerar Vårdförbundet, Läkarförbundet och Tandläkarförbundet ett seminarium med paneldebatt och efterföljande lunchdiskussion om barns kost och hälsa. Arrangemanget är ett steg i förbundens gemensamma ansträngningar för att förhindra en ohälsosam livsstil bland barnen.

Hur ser våra politiker på problemet med onyttig kost och för lite rörelse bland barnen? Varför agerar de inte mer kraftfullt? Vad skulle de kunna göra? Det är några av frågorna Anna-Karin Eklund, Vårdförbundets ordförande, kommer att konfrontera socialutskottets Chatrine Pålsson Ahlgren (kd) och Per Svedberg (s) med i lunchdiskussionen på Vårdmötesplats Visby kl 12.00, direkt efter seminariet och paneldebatten.

Förmiddagens seminarium och debatt ger bränsle till lunchdiskussionen. Claude Marcus, professor på KI och chef för Rikscentrum för överviktiga barn berättar under seminariet om framgångarna med STOPP-projektet, som visat vilka goda effekter intervention mot onyttig kost kan få. Han deltar också i den efterföljande paneldebatten, som leds av Läkarförbundets ordförande Eva Nilsson Bågenholm. I paneldebatten deltar även Inger Andersson, generaldirektör för Livsmedelsverket, Anna Hertting, ordförande i Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund, Elisabet Rothenberg, ordförande i Dietisternas Riksförbund Anna-Karin Eklund, ordförande i Vårdförbundet och Roland Svensson, ordförande i Tandläkarförbundet.

Inbjudan bifogas.

Konktaktpersoner Eva Nilsson Bågenholm, ordförande, Sveriges Läkarförbund Mobil: 070-790 34 00

Anna-Karin Eklund, ordförande, Vårdförbundet Mobil: 0706-61 87 89

Roland Svensson, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund Mobil: 0708-35 55 98

Kristina Norberg-Fallgren, pressansvarig, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 070-484 17 07

Mer information Mer information finns på www.vardforbundet.se, www.slf.se , www.tandlakarforbundet.se

Fakta: Vår förändrade livsstil med ökad konsumtion av läsk, godis och andra sötsaker är ett hot mot barnens tandhälsa och allmänna hälsa. Sedan 1980 har konsumtionen av läskedrycker ökat från 30 liter per person och år till 76 liter. Även förskolebarnens konsumtion har ökat betydligt. Så många som 18 % av 4-åringarna i en studie 2002 drack söta drycker varje dag. Livsmedelsverkets senaste kostundersökning visar att barn dricker i genomsnitt cirka två deciliter saft och läsk per dag och äter 1,5 hekto godis i veckan. Nästan en fjärdedel av kalorierna kommer från godis, läsk, glass, snacks och bakverk.

Frätskador, dental erosion, är ett växande problem som kopplas samman med vår förändrade livsstil där konsumtionen av läsk anses vara den största bidragande faktorn. Svenska och internationella studier visar en förekomst av frätskador hos barn och ungdomar på mellan 10 och 40 procent.

Undersökningar visar att barnfetman ökat oroande mycket. I vissa delar av Sverige är i dag drygt 25 procent av barnen i skolåldern överviktiga. Ett barn som är överviktigt får bland annat svårt att röra sig, blir trött, riskerar att bli mobbat och kan dessutom utveckla sjukdomar som är kopplade till övervikten. Till de mest kända hör högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, astma, förslitningsskador i leder och diabetes, då framförallt den s.k. typ 2-diabetes eller åldersdiabetes som nu börjar uppträda redan i tidig ålder.